تاریخ خبر: کد خبر: 5512

همه چیز در بند تحریم؛ از آب تا ازدواج/ مروری بر اظهار نظرهای دولت درباره دامنه اثرگذاری تحریم

روحانی که طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید، پس از آب خوردن و محیط‌ زیست، که با واکنش های شوخی و جدی بسیاری از ایرانیان همراه بود، حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم دانست.

همه چیز در بند تحریم؛ از آب تا ازدواج/ مروری بر اظهار نظرهای دولت درباره دامنه اثرگذاری تحریم

به گزارش قاصدنیوز، ماجرای ربط دادن همه چیز به تحریم ها اگرچه از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم در خط خبری و رسانه ای و جنگ روانی دولت قرار گرفت، اما اخیرا و با نزدیکی زمان امضای توافقنامه نهایی احتمالی جدی تر هم می شود.

 

نمونه آخرش اظهار نظر اخیر یونسی بود که با ربط دادن موضوع ازدواج به تحریم ها چیزی باقی نگذاشت.

 

 روحانی که طی ماه‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده است درباره دامنه اثرگذاری تحریم سخن بگوید،  پس از آب خوردن و محیط‌ زیست، که با واکنش های شوخی و جدی بسیاری از ایرانیان همراه بود، حتی قیمت خوراکی‌ها را نیز وابسته به تحریم دانست.

 

روحانی چندی پیش حتی درباره میزان اثرگذاری تحریم، آمار و رقم نیز ارائه کرد.

 

رییس جمهور گفت: اجناس وارداتی به خاطر تحریم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته می‌شود. روحانی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها، موضوعات دیگری را نیز به دامنه شمول اثرگذاری تحریم‌ها کشاند. وی روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبری خود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم واریز مابه‌التفاوت آن به حساب‌های سرپرست خانوار را به خاطر تحریم‌ها دانست.

 

 

حسن روحانی که پیشتر مدعی مدیریت کشور در دوره تحریم شده بود، در این‌باره گفت دولت بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری به خاطر «تحریم» است و به همین دلیل مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل به حساب دولت واریز می‌شود تا این کسری را جبران کند.

 

به نظر می رسد توجیه دولت برای عدم واریز مابه‌التفاوت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به حساب‌های مردم، «تحریم» است!

 

بعد از اظهار نظر روحانی اگرچه واکنش های جدی از سوی مسئولین و رسانه ها به وی همراه با انتقاد صورت گرفت، اما وی دوباره بر حرف قبلی خود تاکید کرد.

 

از سویی دیگر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تایید سخنان روحانی گفته است: اینکه می گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته کاملاً درست است.

 

اسحاق جهانگیری که در کنگره ملی پرسش مهر 15 سخنرانی می کرد، با بیان اینکه آب یک مسئله اصلی در ایران است افزود: وقتی می گوییم تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته است می گویند کجا تحریم‌ها می تواند روی آب خوردن مردم تأثیر بگذارد و شروع به کنایه می‌کنند.این در حالی است که تأمین آب آشامیدنی یک شهر مانند تهران نیازمند ده‌ها کار مطالعاتی، مهندسی و عمرانی است. ساز و کار انتقال آب آشامیدنی از پیچیده‌ترین فناوری‌های دنیاست. هم اکنون دشت‌های وسیعی در کشور به خاطر کمبود آب در حال نشست است و کشاورزی و باغداری در معرض خطر جدی از بین رفتن قرار دارد و حتماً باید در زمینه مدیریت منابع آب و نیز مدیریت مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی فکر جدی کنیم.

 

البته جهانگیری در ادامه توضیح نداد که این حرفهایی که زد چه ربطی به «تحریم» ها دارد.

 

در آخرین اظهار نظر اما علی یونسی مشاور حاشیه ساز روحانی ازدواج را هم به «تحریم» ها ربط داده است. یونسی گفته است: جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شود. علی یونسی این اظهارات در جمع مردم بخش مرزی جرگلان در شهرستان راز و جرگلان، بیان کرده است.

.

یونسی گفته است: دولت روحانی وظیفه خود می‌داند که خدمت کند، اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

 

 

البته علی یونسی به خوبی می داند که مسئله ازدواج صرفا اقتصادی نیست و البته بعد از تحریم ها حتی اگر مسائل اقتصادی اش هم حل شود، ابعاد دیگری نیز باقی می ماند، اگرچه به رفع همان بعد اقتصادی با این توافق ضعیف هم امیدی نیست.

 

اظهارات عجیب حسن روحانی در همایش محیط زیست و نشست خبری و بجنورد و تایید جهانگیری و اظهار نظر بعدی علی یونسی، در شرایطی ایراد شد که امروز بسیاری از اقتصاددانان کشور و متخصصین مسائل اقتصادی اذعان می کنند که تنها 15تا 20درصد مشکلات اقتصادی به تحریم ها مربوط است و اکثر آنها از سوء مدیریت و بی کفایتی مسئولان داخلی نشات می گیرد. البته رویکرد مانمی توانیم در دولت هم که توسط تئوریسین های کابینه اتخاذ می شود بی تاثیر نیست.

 

چندی پیش علی لاریجانی درباره عدم ارتباط مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها در شرایطی گفته شد که دولت با سر دست گرفتن مذاکرات به بهانه رفع تحریم ها و چرخاندن چرخ زندگی مردم تعهدات جبران ناپذیری را در بحث هسته ای پذیرفت.

 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی مسئولین اقتصادی در دولت اذعان کرده اند که نباید منتظر معجزه بود چون با صرفا توافق مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد  .

 

مشاور ارشد اقتصادی دولت، در این باره می گوید: لغو تحریم‌ها هرچند امکاناتی را برای ما فراهم می‌کند اما معجزه نمی‌کند. شاید شکاف بزرگی میان آنچه انتظارات عمومی از اثر لغو تحریم ها تلقی می کند با آنچه واقعیت دارد، وجود داشته باشد اگر این شکاف را درست مدیریت نکنیم، ممکن است آن شرایط بدتر از شرایط فعلی که تحریم است، بشود. یعنی شکل‌گیری انتظارات فراتر از واقعیت برای شرایط پس توافق این خطر را دارد که در صورت مواجهه با واقعیت اعتماد عمومی خدشه دار شود. در حال حاضر نه تنها در میان عامه مردم که برخی مدیران نیز تصور می کنند با توافق هسته‌ای، همه مسائل کشور حل می‌شود در حالی این موضوع صحت ندارد. بسیاری از مسائل ارتباطی به تحریم ندارد. سامان یافتن برخی از عواملی هم که به تحریم ربط دارد، زمان‌بر خواهد بود. بنابراین دچار خو‌ش‌بینی کاذب شدن ممکن است ظرفیت تحمل جامعه را سرریز کند.

 

با این همه هنوز رییس جمهور، ظریف و البته اصلاح طلبان با نگاهی صرفا انتخاباتی به مذاکرات می نگرند. نگاهی که حتی باعث شده است، یکی از اساتید دانشگاه بگوید:«حاضریم طومار جمع کنیم و تضمین بدهیم که در انتخابات بعدی به روحانی رای خواهیم داد، ولی روحانی توافق را امضا نکند»

 

منبع:سراج 24

کلمات کلیدی

  • سید محمد جعفری 1 0

    به ۱۴ اصل حتما مراجعه شود بیکفایتی های ایشان تمامی ندارد

ارسال نظر

تریبون