تاریخ خبر: کد خبر: 4567

بررسی وعده های دولت:

آیا رئیس جمهور به وعده های خود عمل کرده است؟

حسن روحانی در فرصت دوماهه فعالیت های انتخاباتی 447 وعده انتخاباتی داده است که 159 عدد آن، اقتصادی بوده است. او خود می گوید که به همه این وعده ها جامه عمل پوشانده است. اما دولت چه میزان از این وعده ها را محقق کرده است؟

آیا رئیس جمهور به وعده های خود عمل کرده است؟

به گزارش قاصدنیوز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید که همه وعده‌هایی را که به مردم داده، تحقق پیدا کرده و او در پیشگاه مردم شرمنده نیست.

کابینه حسن روحانی در روزهای پایانی شهریور ماه سال 92، رسمیت پیدا کرد. 18 ماه از آن روز تاکنون گذشته است و دولت در برخی حوزه ها عملکرد مطلوبی داشته است. حسن روحانی این عملکرد را در افتتاح فاز دوازدهم پارس جنوبی تشریح کرده و گفته «سال گذشته در حالی که تورم ۳۴.۸ درصدی را داشتیم، به مردم وعده دادیم که تورم را در اسفند سال ۹۳ به ۲۵ درصد خواهیم رساند و بسیاری به من نامه نوشتند و گفتند که این وعده عملی نمی‌شود و کشور در شرایط تحریم است و نباید عددی اعلام می‌کردید. خدا را شکر می کنیم که در اسفندماه سال ۹۳ توانسته‌ایم تورم را ۲۰ درصد کاهش دهیم.»



رئیس دستگاه اجرایی کشور تلاش دولت در مهار تورم و همچنین افزایش۱۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت حجم گاز را به معنای تحقق تمام وعده هایش دانسته است.



22 فروردین سال 1392 را حسن روحانی هیچ گاه فراموش نمی کند. او در این روز برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد. رییس وقت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، دو ماه فرصت داشت تا ضمن ارائه برنامه هایش، اقبال عمومی مردم را به سوی خود جلب کند. روحانی در آن انتخابات 7 رقیب دیگر داشت؛ همین وضعیت هم شرایط او را سخت تر کرده بود چرا که هر یک از کاندیداتورها با وعده هایی سعی داشتند سبد آرای خود را سنگین تر کنند. البته روحانی زیرک تر از سایر کاندیداها بود. اگر علی اکبر ولایتی از برنامه سه ماهه اش برای تحول در اقتصاد ایران می گفت، روحانی این تحول را بسیار پیش پا افتاده تر و دست یافتنی تر جلوه می داد و از تحول یک ماهه در اقتصاد ایران می گفت. اگر سعید جلیلی بر حفظ دستاوردهای هسته ای تاکید می کرد، روحانی از چرخش همزمان سانتریفیوژها  و زندگی مردم می گفت. او در فرصت دوماهه101 وعده در حوزه سیاسی، 152 وعده در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، 19 وعده در حوزه ورزشی، 16 وعده در حوزه رسانه‌ای و در مهمترین حوزه مورد انتظار مردم (حوزه اقتصادی) 159 وعده داده است؛ مجموع همین وعده ها هم در 24 خرداد حسن روحانی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد.



او پس از اعلام نتایج، در 27 خردادماه نشستی خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی برگزار کرد و در آن به وعده هایی که داده بود، اشاره کرد: «می‌خواهم بگویم که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد؛ از خدا می‌خواهم به من توفیق دهد تا به همه آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت‌ها دنبال خواهد شد.»



اکنون اما حسن روحانی خود اعلام کرده که به تمام وعده هایی که به مردم داده است، جامه عمل پوشانده است. بر همین اساس نیم نگاهی به وعده های انتخاباتی حسن روحانی انداخته ایم تا میزان تحقق وعده های رئیس دستگاه اجرایی کشور، سنجیده شود.

*بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی

بخشی از وعده های کاندیداتورهای ریاست جمهوری یازدهم، در برنامه های تلویزیونی تشریح شد. یکی از این برنامه ها، برنامه تلویزیونی شبکه جام جم بود که در آن کاندیداتورها، برنامه های خود برای ایرانیان خارج از کشور را بیان می کردند. حسن روحانی در این برنامه، گفت که «اگر روابط ما با کشوری، قاره‌ای یا کل جهان صمیمی و بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل، روابط گرمی شد، آن‌وقت شهروند ایرانی در آن کشور جایگاه دیگری پیدا می‌کند، در آن صورت چهره ایرانی را که می‌بینند، به‌عنوان چهره دوست نگاه می‌کنند و پاسپورت هم جایگاه خود را پیدا می‌کند». او با همین مقدمه قول داد که «احترام را به پاسپورت ایرانی» برگرداند.



اما در اواخر سال 92 و اوایل سال 93 اتفاقی افتاد که این وعده رئیس جمهور را زیر سوال برد. در زمستان سال 92، محمد خزاعی، نماینده قبلی ایران در سازمان ملل از همکاران خود در نیویورک خداحافظی کرد تا سعید ابوطالبی، ایران را در سازمان ملل نمایندگی کند. اما صدور روادید برای ابوطالبی مدتی به درازا کشید. در ایران کسی علت این تاخیر را نمی دانست تا اینکه یک خبرنگار آمریکایی در وبلاگ خود، به واکاوی این مساله پرداخت. در نهایت در 14 فروردین سال 93 بود که وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود را از انتخاب حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل به دلیل آنچه «همکاری در تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358» عنوان شد، اعلام کرد.



در همان روز ۲۹ سناتور جمهوریخواه آمریکایی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور از باراک اوباما خواستند به حمید ابوطالبی روادید و اجازه ورود به آمریکا داده نشود. این قانون به امضای باراک اوباما نیز رسید. در مقابل ایران این اقدام دولت آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانست و به سازمان ملل شکایت برد.



ماه  ها از این ماجرا گذشت و در نهایت در اوایل بهمن ماه سال جاری، حسن روحانی «غلامعلی خوشرو» را جایگزین ابوطالبی کرد تا یکی از وعده های روحانی نه تنها محقق نشود بلکه به پاسپورت یک مقام سیاسی نیز بی احترامی شود.

*دفتر ویژه شکایات و نظرات مردم

حسن روحانی در ایام انتخابات وعده هایی متمایز از سایر کاندیداها به مردم داد. یکی از این وعده ها، دفتر ویژه «شکایات و نظرات مردم» بود. او در ششم خرداد ماه که برای شرکت در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به سازمان صدا و سیما رفته بود، گفت: «پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، دفتر ویژه‌ای را تحت عنوان «شکایات و نظرات مردم» تأسیس خواهم کرد.» از آن روز تا به امروز، روحانی دیگر سخنی از این دفتر به میان نیاورده است. شاید بهتر بود که او خود همانطور که گفته بود«اگر نمی‌توانیم کاری کنیم باید از روز اول بگوییم نمی‌توانیم»، از همان روز اول اعلام می کرد که امکان تاسیس چنین دفتری وجود ندارد.

*وعده های ریزگردی

چند سالی است که استان خوزستان درگیر میهمانی ناخوانده است؛ میهمانی که با ورودش نفس مردم را به شماره انداخته است. تداوم همین وضعیت نیز باعث شده که یکی از مطالبات اساسی مردم، رفع مشکل ریزگردها باشد. روحانی بارها در سخنان خود به این مساله اشاره کرده و گفته است «ریزگرد‌های استان خوزستان هم یکی دیگر از مشکلات است. خوزستان که همیشه مهاجرپذیر بوده است، اکنون بسیاری از مردم دارند منطقه را ترک می‌کنند. چرا تا به اکنون فکری نشده است؟»



او حل  مشکل ریزگرد‌ها را احتیاج به همکاری و همیاری با کشور‌های همسایه دانست و افزود «ما که با عراق رابطه خوبی داریم، نیاز به همکاری و برنامه‌ریزی با عربستان، اردن و همه کشور‌هایی که ریزگرد‌ها از آن‌ها وارد می‌شود داریم تا قدم به قدم حلش کنیم. اما یکی از برنامه‌های مدون دولت تولید و امید و سرلوحه آن ریزگرد‌هاست البته در بحث محیط‌زیست ما باید این مشکل را حل کنیم.»



بهمن ماه امسال، محک خوبی برای وعده حسن روحانی درخصوص معضل ریزگردها بود. در حالی که موج جدید ریزگردها میهمان خوزستانی ها شده بود و غلظت آن دستگاه های تشخیص میزان ریزگردها را ناتوان کرده بود، رئیس کابینه یازدهم و رئیس سازمان محیط زیست بدون هیچ دغدغه ای در پاستور و شمال تهران نفس می کشیدند. کسی هم نبود تا به آنان وعده هایشان را یادآوری کند. در وضعیت بی توجهی دولت به این معضل، مقام معظم رهبری وارد میدان شدند و به دولت دستور دادند به صورت ویژه به این مساله بپردازند. پس از آن بود که دولت پای کار آمد. این نیز وعده دیگری از حسن روحانی بود که تحقق پیدا نکرد.

*وعده نفتی که محقق نشد

سهم استان خوزستان از وعده‌ها بیش از این بود. حسن روحانی از میان 447 وعده خود، یک وعده دیگر به مردم استان خوزستان داد. اگر تا پیش از تشکیل کابینه «تدبیر و امید»، این وعده‌ و وعید‌های روحانی بود که مردم را امیدوار و شادمان می‌کرد، پس از تشکیل کابینه تنها چیزی که باعث قضاوت مردم درخصوص دولت و رضایت آنان می‌شود، عملیاتی شدن وعده‌های انتخاباتی است. روحانی در ایام انتخابات به مردم خوزستان وعده ای داد که در راستای وعده رئیس‌جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد در آخرین ماه‌های حضورش در عرصه ریاست‌جمهوری در جمع مردم هویزه بود. احمدی‌نژاد در اول اردیبهشت‌ماه گفته بود که «دو درصد از درآمد نفت کشور به خوزستان تعلق می‌گیرد و دولت این بودجه را فقط برای یارانه، اشتغال جوانان و تولید هزینه می‌کند».



رئیس جمهور در آن زمان، پا را از وعده دولت احمدی‌نژاد فراتر گذاشت و از اختصاص 3 درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان خبر داد. او در نشست خبری که 13 خرداد در مهمانسرای باغ معین اهواز برگزار شد به جایگاه خوزستان در بحث نفت و در آمدهای نفتی اشاره کرد و حق خوزستان از این ثروت ملی را بیشتر از دو درصد دانست و افزود: «این یک حرف حق است که تاکنون عملی نشده است بنابراین تلاش خواهم کرد در دولت تدبیر و امید دو درصد نفت را که تاکنون محقق نشده برای مردم خوزستان عملی کنم و این دو درصد را به سه درصد افزایش دهم.»



روحانی اختصاص 3 درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان را حق مردم خوزستان دانست زیرا در طول هشت سال جنگ تحمیلی مردم این سرزمین فشار بسیاری متحمل شدند. او حتی در ادامه از تشکیل یک کارگروه ویژه برای خوزستان خبر داد تا معضلات این استان در آن بررسی شود.



اما سال گذشته که دولت لایحه بودجه سال 1393 را به مجلس ارائه داد، 18 نماینده استان خوزستان در اعتراض به حذف ردیف‌های بودجه این استان در لایحه بودجه سال آینده توسط دولت،از نمایندگی در مجلس شورای اسلامی استعفا دادند. آنان خواستار تحقق وعده رئیس‌جمهور برای تخصیص 3 درصد از درآمدهای نفتی به استان خوزستان شده بودند. وعده اختصاص سه درصد از درآمدهای نفتی نه تنها در سال 93 محقق نشد، بلکه در بودجه سال 94 نیز خبری از این وعده حسن روحانی نیست.



*وعده نقدی

«نقد می‌تواند موجب تصحیح خطا و اشتباه دولت شود، نقد حق و وظیفه مردم است و همه دولت‌ها به خصوص دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می‌کنند.» این دیدگاه ها پس از انتخابات ریاست جمهوری رنگ باخت و رئیس جمهوری که پیش از پیروزی در انتخابات نقد را «خیلی زیبا» می دانست و نقادی را «بهترین خدمت به کشور و دولت» می خواند، منتقدین را آماج بدترین تهمت ها کرد. روزی آنها را «یک عده تازه به دوران رسیده» خواند و روز دیگر آنان را «اقلیت»ی خواند که به «جهنم» حواله داده شدند. البته این مشت نمونه خرواری از استقبال دولت یازدهم از نقد و نقادی در کشور است.

*برنامه ای که گم شد

یکی از اولین وعده های دست نیافتنی در حوزه اقتصاد را علی اکبر ولایتی به مردم داد. او قول داد که ظرف سه ماه اقتصاد کشور را متحول کند. حسن روحانی هم که نمی خواست در این رقابت عقب بنشیند، از دوربین شبکه یک تلویزیون از برنامه یکماهه! برای نجات اقتصاد کشور سخن گفت: «در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.» او اولین قدم در دولت تدبیر و امید را «بهبود دائمی محیط کسب‌ و کار» معرفی کرد که «در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه» در نظر گرفته شده است.



روحانی حتی از «طراحی برنامه‌های اقتصادی وسیع دولت تدبیر و امید» گفت که « با اجرای آن‌ها می‌توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد».



یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری، روحانی تلاش کرد تا صورت مساله این وعده را نیز پاک کند. او در میانه تیرماه سال گذشته،گفت که «دولت در شروع کارش در 100 روز اول، تلاش خواهد کرد واقعیات کشور را به مردم، مقام معظم رهبری و نمایندگان ملت عرضه کند و بگوید که چه چیزی را تحویل گرفته و راه حل را چگونه می بیند».

*وعده بی نیازی مردم از دریافت یارانه

یکی از آرمانی ترین وعده های حسن روحانی به یارانه ها محدود می شود. وعده یارانه ای روحانی را می توان تنها یک رویا تلقی کرد: «دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند».



او می گفت که «مردم زندگی خود را با پول یارانه تنظیم کرده‌اند و این بخش باید ادامه پیدا کند ولی  باید در کنار آن کارهای دیگری هم انجام شود. چرا که بر اساس محاسبات کنونی ارزش 45 هزار تومان یارانه به اندازه 15 هزار تومان کاهش یافته بر همین اساس باید تورم را مهار کرد». دولت یازدهم نه تنها به وعده بی نیازی مردم از یارانه عمل نکرد بلکه فراخوان هم داد که مردم از یارانه ها انصراف دهند! در کنار این مساله دولت هیچ کار و اقدامی را برای بهبود وضعیت نیازمندان در نظر نگرفت و این وعده نیز بر روی خروارها وعده های عمل نشده دولت تلنبار شد.

*مسکن مهر

در برنامه های اعلامی حسن روحانی، مهمترین برنامه در بخش مسکن، کوشش برای ایجاد مسکن ارزان بیان شده بود. حسن روحانی برای رسیدن به این مقصد، اعلام کرده بود که ایجاد مسکن استیجاری و تداوم مسکن مهر را در دستور کار خود قرار خواهد داد.او می‌گوید که ساخت مسکن ارزان برای مردم به ویژه نسل جوان و حل نقص‌های طرح مسکن مهر را به جهت خانه‌دار شدن مردم در دولت خود پی‌گیری خواهد کرد.



روحانی در اولین نشست خبری خود بار دیگر بر تداوم مسکن مهر تاکید کرد و گفت: «اصل مسکن مهر باید تکمیل شود. اشکالاتی دارد که باید مرتفع شود. بعضی جاها مسکن مهر به صورت خوابگاه درآمده که باید به صورت شهرک دربیاید.»



در 29 مرداد ماه سال 92 نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت که «پروژه مسکن مهر متوقف نمی‌شود. گرچه من نسبت به مسکن مهر نقد داشتم، ولی با توجه به اینکه سرنوشت حدود ۱۰ میلیون نفر به آن گره خورده، هیچ تغییر سیاستی نسبت به پروژه‌های شروع شده مدنظر نیست و سعی می‌کنیم نواقص آن را برطرف کنیم.»



شرح آنچه در این یکسال گذشته بر متقاضیان مسکن مهر آمده، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود ولیکن نیک می توان از توصیه رهبر معظم انقلاب درخصوص مسکن مهر، به عملکرد دولت در این زمینه پی برد. ایشان در شهریور ماه سال جاری در جمع اعضای هیئت دولت فرمودند: «اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد ، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار بطور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.»



کم نبودند مردمی که در یکسال گذشته، داد و فغانشان از وضعیت مسکن مهر را به بهارستان و مقابل مجلس شورای اسلامی می بردند؛ مردمی که هیچ امیدی برای خانه دار شدن جز از طریق مسکن مهر نداشتند و ندارند. به هر روی دولت در این قضیه نیز نتوانست براساس آنچه که وعده داده بود، عمل کند و مسکن مهر در یکسال گذشته شاهد نوعی رکود بوده است.



براساس این گزارش، «فرصت های اجتماعی برابر بین زنان و مردان»، بازگشت «عزت و غرور ملی ایرانیان»، «مشورت در تمام امور! با مردم»، «رفع معضل بیکاری جوانان»، «نجات اقتصاد ایران»، «خروج یارانه از حالت صدقه» و «چرخش همزمان سانتریفیوژها و زندگی مردم» وعده های دیگر حجت الاسلام حسن روحانی بود که هیچ کدام علی رغم تاکید رئیس جمهور مبنی بر تحقق وعده هایش، محقق نشده است.

 

منبع:سراج24

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون