تاریخ خبر: کد خبر: 4373

بازی جدید شیطان بزرگ؛ اعتبار توافق هسته‌ای فقط در دوران اوباما

توافق هسته‌ای با ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر نخواهد بود.

بازی جدید شیطان بزرگ؛ اعتبار توافق هسته‌ای فقط در دوران اوباما

به گزارش قاصدنیوز، به نقل از بلومبرگ، 47 سناتور آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده، به مسئولان ایران اخطار دادند که هیچ توافق هسته‌ای با دولت باراک اوباما، بعد از اتمام ریاست‌جمهوری وی در سال ۲۰۱۶ میلادی پایدار نخواهد بود

 

در نامه گروه ۴۷ نفر سناتورهای جمهوری‌خواه خطاب به مقامات ارشد ایرانی آمده است: «با مشاهده مذاکرات هسته‌ای شما با دولتمان دریافتیم که شاید برداشت درستی از سیستم قانونی ما ندارید. هر آنچه که به تایید کنگره نرسد، فقط توافقی اجرایی است. رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند این توافق را با صرفا با یک امضا لغو کند و یا کنگره‌های آتی می‌توانند مفاد این توافق را در هر زمان که بخواهند تغییر دهند.» 

 

تقریبا اغلب رهبران جمهوری خواه کنگره نظیر "تد کروز، راند پال و مارکو روبیو" این نامه را امضا کرده‌اند.

 

این در حالی است که رسانه‎های امریکایی معتقدند این بیانیه در واکنش به استدلال موافقان توافق هسته‎ای ایران و ۱+۵ مطرح شده است که رئیس‌جمهور و کنگره بعدی آمریکا در تغییر یا لغو هرگونه توافق هسته‌ای با ایران با مشکل مواجه خواهند بود.

 

در همین حال و در شرایطی که طرف امریکایی از هم اکنون سقف انجام تعهدات خود را نهایتا تا پایان دولت اوباما اعلام کرده است، مشخص نیست سخن از پذیرش بازه ۱۰ ساله محدودیت از جانب ایران با کدام منطق دیپلماتیک و حقوقی صورت پذیرفته است، آنهم در شرایطی که لغو تحریم‎های کنگره با استناد به «اعتماد به قول شفاهی اوباما» مورد پذیرش طرف ایرانی قرار گرفته است.

 

باید منتظر ماند و دید پس از دادن امتیازات غیرقابل توصیف تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف آمریکایی، در مقابل این توهین آشکار چه موضعی اتخاذ خواهد شد

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون