تاریخ خبر: کد خبر: 3322

روایت عینی وزیر علوم از حادثه 23آذر مشهد

fیمارستان به نوعی دروازه فرار از پادگان ها بود. آن ها از نرده های بیمارستان وارد می شدند و ما به کمک همکاران برای آن ها لباس شخصی تهیه می کردیم .

به گزارش«قاصدنیوز» دکتر محمد فرهادی همین یکی دو هفته پیش توانست پس از گزینه‌های معرفی شده قبلی با 197 رای موافق، اعتماد مجلس را برای تصدی مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جلب کند. وی که در کارنامه اش سابقه دو پست وزارت دیگر را نیز دارد، متخصص حلق، گوش و بینی از دانشکده علوم پزشکی مشهد است. فرهادی در دوران تحصیل خود یکی از شاهدان حادثه 23آذر و تحصن بعد از آن بوده است و همین مسئله باعث شد تا برای سالگرد این واقعه پای صحبت او بنشینیم.

 

حادثه 23آذر مشهد

حضور فرهادی در واقعه بیمارستان، به دلیل اشتغال وی در بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان شاه رضا(امام رضا) بوده است. وی درباره خاطره آن روز توضیح می دهد: در حیاط بیمارستان راه می رفتیم که دیدیم یک عده چماق دار پشت نرده ها راه می روند. پشت سر آن ها هم نظامیان و سربازان مسلح ایستاده بودند. کم کم صدای «جاوید شاه» بلند شد. این شد که مردم هم شعار «مرگ بر شاه» سر دادند. دیری نگذشت که درگیری بالا گرفت و عده ای چماق به دست در سایه حمایت نظامی ها به سمت نرده هایی آمدند که نزدیک بخش اطفال بود. آن ها به بخش اطفال حمله کردند و شیشه های آن جا را شکستند.

 

نیم ساعتی نگذشت که خبر توی شهر پیچید و مردم همراه با جمعی از روحانیون به سمت بیمارستان آمدند. خیلی از علمای مشهد حضور داشتند؛ حضرت آقا، آیت الله مرعشی، آقای محامی و... با حضور این آقایان، تحصنی صورت گرفت که تا 12، 13 روز پس از واقعه به طول انجامید. مردم هم به طور مرتب در بیمارستان حضور داشتند و من و دیگر دوستان دانشجو هم مسئولیت پذیرایی از مردم را بر عهده داشتیم.

 

خاطره خاصی هم که من از آن روزها به یاد دارم این است که سربازها از پادگان مشهد که در نزدیکی بیمارستان بود فرار می کردند تا به مردم بپیوندند. یعنی بیمارستان به نوعی دروازه فرار از پادگان ها بود. آن ها از نرده های بیمارستان وارد می شدند و ما به کمک همکاران برای آن ها لباس شخصی تهیه می کردیم . یادم هست که لباس های شخصی خودم را هم به یکی از سربازها دادم و پیغام دادم که از خانه برایم لباس بفرستند.

 

ویژه نامه حادثه حمله به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد+دانلود

 

منبع: روزنامه شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون