تاریخ خبر: کد خبر: 2178

تحلیل مدیرمسئول روزنامه خراسان از دوره های مختلف مذاکرات هسته ای

مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: استراتژی رهبری در دوره آقای روحانی و درخصوص پرونده هسته ای، نرمش و بدبینی است در حالی که روحانی و ظریف لبخند و امید را در دستور کار خود قرار دادند و همچنین هدف رهبری در این دوره بازسازی چهره بین المللی و اجماع داخلی است.

تحلیل مدیرمسئول روزنامه خراسان از دوره های مختلف مذاکرات هسته ای

به گزارش قاصدنیوز، پنج شنبه شب، محمدسعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان در سلسه جلسات بزم اندیشه موسسه جوانان آستان قدس، گفت: در پرونده هسته ای باید به نقش رهبری و استفاده ایشان از افراد دارای مسئولیت در این حوزه توجه کرد و دانست که رهبری چگونه این افراد را بر اساس طرز تفکراتشان مدیریت می کنند.

 

وی به خطوط قرمزهای رهبری در جریان هسته ای اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری، در فرآیند هسته اصولی را دارند و بر آن ها پافشاری نیز می کنند ضمن این که در دوره های مختلف نیز خط قرمزهایی داشتند و آن را به تیم مذاکره کننده وقت نیز گفتند البته ایشان به عنوان یک مشاور نیز تیم مذاکره کننده را یاری می کنند.

 

مدیر مسئول روزنامه خراسان عنوان داشت: مقام معظم رهبری بر اساس طرز تفکر افراد، معادلات خود را می چینند و سعی دارند از افراد بهترین استفاده را ببرند برای مثال در دوره ای که نگاه دولت، تعامل با دنیا بود ایشان نیز ضمن اعلام خطوط قرمز بر اساس آن تصمیم گیری کردند و شعار نرمش قهرمانه را مطرح ساختند.

 

در دوره خاتمی اولویت پرونده هسته ای با اعتماد سازی بود

احدیان ضمن اشاره به دوره های مختلف در پرونده هسته عنوان داشت: در دوره خاتمی که روحانی مسئول تیم مذاکره هسته ای قرار گرفت را می توان به دوره "نرمش و اعتماد سازی" نامید، زیرا در آن دوره اولویت اول اعتماد سازی و اولویت دوم غنی سازی بود.

 

وی ادامه داد: در این دوره ما عقب نشینی هایی داشتیم و بیانیه هایی نیز به ضرر ما نوشته شد، برای مثال می توان به بیانیه تهران، بیانیه بروکسل که در آن اندک حق غنی سازی ما را نیز گرفتند و در نهایت توافق نامه پاریس که مجموع این دو توافقنامه بود نام برد.

 

مشاور سابق استاندار خراسان رضوی در امور جوانان گفت: یکی از تدبیرهای خوب رهبری شروع مجدد فعالیت غنی سازی دقیقا در روز آخر دولت خاتمی بود که امروز متوجه می شویم که این کار چه اهمیت بزرگی در جریان پرونده هسته ای ما داشت.

 

احدیان ضمن اشاره به لزوم عقب نشینی در این دوره گفت: در کلان این استراتژی لازم بود زیرا ما چند سال پنهان سازی کرده بودیم که متاسفانه توسط سازمان مجاهدین خلق و سازمان منافقین به راحتی افشا شد و باعث شد که ایران به عنوان کشوری که مخالف آمریکا و اسرائیل است و دارای استقلال خوبی نیز در آن دوره بود، چهره بدی در جامعه جهانی  پیدا کند و دنیا مطمئن شود که ما به دنبال بمب هسته ای هستیم.

 

مدیرعامل موسسه فرهنگی خراسان عنوان داشت: در این دوره جرج بوش ایران را محور شرارت خوانده بود و هنوز شکست در عراق و افغانستان برای او تجربه نشده بود به همین دلیل احتمال دست زدن به هر کاری از طرف آمریکا وجود داشت، به همین دلیل عقب نشینی گزینه خوبی در این دوره بود.

 

وی با نقد توافقنامه پاریس گفت:  ما از بیانیه تهران دفاع می کنیم اما توافقنامه پاریس جای نقد دارد زیرا در آن دوره همه چیز محقق شده بود و نیازی به عقب نشینی نداشتیم و تنها دستاورد این بیانیه این بود که طرف مقابل این طور فکر کند که ایران در دقیقه نود حاضر به عقب نشینی می شود.

 

احدیان بیان داشت: امروزه نیز که غربی ها در مذاکره عقب نشینی نمی کنند این است که آنان با توجه به سابقه ای که از توافقنامه پاریس و آقای روحانی به دست آوردند این طور می پندارند که ایران در دقایق آخرعقب نشینی می کند زیرا روحانی همان روحانی زمان خاتمی است و به همین دلیل به فشار هایشان ادامه می دهند.

 

غنی سازی به همراه اعتماد سازی، تاکتیک احمدی نژاد در پرونده هسته ای

مسئول سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی گفت: دوره احمدی نژاد - لاریجانی را می توان به غنی سازی همراه با اعتماد سازی نام برد زیرا بر اساس قطعنامه هایی که برای ما صادر می کردند ما یک قدم به جلو بر می داشتیم و اجازه می دادیم که که آژانس از تاسیسات ما بازدید کند.

 

احدیان به سیاست آمریکا نیز در این دوره اشاره کرد ادامه داد: سیاست آمریکا در این دوره "تحریم و مذاکره" بود که امروزه نیز آن را اجرا می کنند.

 

وی گفت: زمانی که احمدی نژاد رئیس جمهور بود، ادبیات تند و شجاعانه ای را ارائه کرد که البته این خود برای ما یک هزینه ای نیز داشت اما ایران که در این مقطع پیشرفت می خواست به همچین رفتار عزتمندانه ای نیاز داشت و باعث شد تا رفتن پرونده ایران به شورای امنیت به تاخیر افتد.

 

مدیر مسئول روزنامه خراسان با اشاره به توافقنامه 11 ماده ای در آن دوره گفت: رفتار احمدی نژاد در این دوره باعث شد تا این مقطع تحریم های جدی ای علیه ایران صورت نگیرد، اجماع کامل علیه ما برگزار نشود و همچنین دو توافقنامه خیلی مطلوب تصویب کردیم که از یکی از آن توافقنامه 11 ماده ای و دیگری توافقنامه مدالیته بود.

 

احدیان ادامه داد: توافقنامه مدالیته بسیار مثبت بود و اگر امروز احیا شود می تواند بسیار موثر باشد زیرا ما در این توافقنامه به هر چه خواستیم رسیدیم که البته این اتفاق توسط تیم هسته ای نمی افتد و باید توجه داشته باشیم که ما زمانی به همچنین توافقنامه ای دست پیدا کردیم که  ادبیات شجاعانه و تند داشتیم.

 

وی با اشاره به کم اشتباه بودن احمدی نژاد در پرونده هسته ای گفت: در دوران احمدی نژاد ما اشتباه زیادی نداشتیم البته می شد از بعضی کلمات و عبارات استفاده نکرد اما در مجموع دوران خوبی بود که با کنار گذاشتن آقای البرادعی همه معادلات برهم خورد.

 

جلیلی استراتژی استقامت-مذاکره را مطرح کرد

مدیر مسئول روزنامه خراسان با اشاره به دوران جلیلی در پرونده هسته ای اظهار داشت: در این دوران استراتژی، استقامت-مذاکره بود و ما به خواسته های خود رسیده بودیم و دیگر در این مرحله باید به تفاهم دست پیدا می کردیم و این راهبرد بدون داشتن بنیه قوی از داخل، به نتیجه ای دست پیدا نمی کرد.

 

احدیان ادامه داد: جمهوری اسلامی تمایل نداشت که پرونده هسته ای برای همیشه باز بماند و دوست داشت تا یک روزی بسته شود اما نکته ای که در این دوران وجود داشت این بود که ما در این مقطع نه روند مثبتی داشتیم و نه روند منفی.

 

مشاور سابق استاندار در امور جوانان تصریح کرد: در این دوره ما یک نوع انفعالی را مشاهده می کردیم که این لطمه زیادی به ادامه مسیر نیز زد و چالش هایی ایجاد و باعث شد تا بحرانی در تیم مذاکره ما ایجاد شود.

 

احدیان با اشاره به فتنه سال 88 گفت: برخی از تحریم های این دوره به دلیل فتنه سال 88 بر کشور ما اعمال شده است و افرادی که باعث بوجود آمدن آن شدند باید این تحریم ها را نیز پاسخگو باشند.

 

ظریف با استراتژی لبخند و امید به میدان آمد

مدیرمسئول روزنامه خراسان بیان داشت: استراتژی رهبری در دوره آقای روحانی، نرمش و بدبینی است در حالی که روحانی و ظریف لبخند و امید را در دستور کار خود قرار دادند و همچنین هدف رهبری در این دوره بازسازی چهره بین المللی و اجماع داخلی است.

 

وی با اشاره به توافقنامه ژنو گفت: مسئله این است که این توافقنامه نه عهدنامه ترکمنچای است نه فتح الفتوح؛ بلکه خود دارای نقد های زیادی است که منافعی نیز دارد اما در مجموع می توان گفت که از لحاظ حقوقی توافقنامه خوبی نیست.

 

احدیان گفت: این یک فرصت دیپلماسی است که اگر به خوبی انجام شود باعث اجماع داخلی و بازسازی چهره بین المللی ایران می شود و این توافقنامه ای که اخیرا امضا شده است، از لحاظ حقوقی قابل نقد، اما از لحاظ سیاسی قابل است.

 

در پیش بینی مذاکرات باید دید خرد و کلان داشت

مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: در پیش بینی مذاکرات باید دید خرد و کلان داشت، در نگاه خرد عواملی مثل کنگره آمریکا، دو دستگی در آن کشور، بحث های اقتصادی، انتخابات مجلس ایران، بحران اوکراین و حتی داعش تاثیر گذار می تواند باشد.

 

احدیان ادامه داد: در سطح کلان نیز ما همچنان به توافقنامه بدبین هستیم و اگر در یک نگاه بخواهیم مذاکرات را تشریح کنیم باید گفت که روند مثبتی را شاهد نبوده و البته کسانی هم هستند که با اینکه مخالف دولت هستند و آن را نقد می کنند، از تواقنامه ژنو حمایت می کنند و آن را خوب می دادنند.

 

وی با اشاره به چهار مسئله مهم که مانع دستیابی به تفاهم بین ایران و آمریکا می شود اظهار داشت: اولین دلیل تغییر هنجارهای ناعادلانه در دنیاست که بر اساس سازه انگاری و مکتب انگلیسی شکل گرفته است و بیشتر از اینکه ایران بمب هسته ای داشته باشد برای آمریکا مهم است.

 

احدیان گفت: مسئله دوم، سهم خواهی بیشتر از نظم نوین جهانی است که در این دوره ایران نیز به دنبال سهم خواهی برای خود و اسلام است و این همان چیزی است که امروزه آمریکا از آن می ترسد و مانع دستیابی به تفاهم بین دو کشور آمریکا و ایران می شود.

 

مدیر مسئول روزنامه خراسان عنوان داشت: استراتژی دارا و ندار آمریکا یکی دیگر از مسائلی می باشد که در این دوره مهم است زیرا باید بدانیم که انرژی نسل آینده از طریق هسته ای تامین می شود و کسانی که سوخت هسته ای دارند به ابر قدرت دنیا تبدیل می شوند.

 

وی تصریح کرد: محور چهارم و مسئله اساسی ما با آمریکا، اسرائیل است که ما با آن اختلاف مبنایی داریم و هم برای ما جزو خط قرمز است و هم برای ساختار آمریکا که این کشور باعث می شود که ما با آنان به تفاهم نرسیم.

 

 احدیان در پایان گفت: برای ما افتخار بزرگی است که رهبرمان نظر خود را میدهد اما باز هم اجازه مذاکره را به تیم هسته ای می دهد که این دو دلیل دارد که یکی از آن ها این است که رهبری می گوید که شاید من در این مسئله اشتباه کرده باشم و دلیل دوم این است که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد همه متوجه می شوند که باید به درون متکی شد و به پویا کردن اقتصاد خودمان توجه کنیم.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون