تاریخ خبر: کد خبر: 1550

کارشناس صنایع پهپاد کشور:

مداومت پروازی 30 ساعت "پهپاد هرمس 450"/ برابری شکار "هرمس" با شکار RQ170

مهندس سعید قاسمی با تاکید بر اینکه شکار پهپاد "هرمس 450" با شکار RQ170 برابری میکند، گفت: پهپاد "هرمس" می‌تواند یک هزار و 600 کیلومتر به صورت مداوم پرواز کند و حدود 200 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و از لحاظ ظاهری نیز مجموع طول دو بال این پهپاد حدود 10 متر است و حدود 20 تا 30 ساعت مداومت پروازی هرمس دارد.

 مداومت پروازی 30 ساعت "پهپاد هرمس 450"/ برابری شکار "هرمس" با شکار RQ170

به گزارش قاصدنیوز، در روزهای گذشته یکی از پهپادهای اسرائیلی در حوالی نطنز اصفهان مورد شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و توسط پدافند سپاه سرنگون شد. در همین راستا گفتگویی با مهندس سعید قاسمی از کارشناسان صنعت پهپاد کشور ترتیب دادیم تا از مشخصات فنی این پهپاد اطلاعات دقیق‌تری کسب کنیم.

 

مهندس سعید قاسمی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجو در تشریح پهپاد اسرائیلی ساقط شده توسط سپاه گفت: این پهپاد اسرائیلی "هرمس 450" نام دارد که توانایی پرواز بیش از 10 ساعت را دارد؛ نکته قابل توجه این است که این پهپادها قابلیت به پرواز درآمدن از روی ناو هواپیمابر را داراست.

 

قاسمی تصریح کرد: تاکید بر این نکته که این پهپاد می‌تواند از ناو هواپیمابر به پرواز درآید و بر همین ناوها نیز فرود بیاید از این نظر حائز اهمیت است که احتمال پرواز این پهپاد از خلیج فارس یا دریای سرخ را تقویت می‌کند.

 

 

این کارشناسان صنعت پهپاد کشور پهپاد هرمس 450 را قابل مقایسه با پهپاد RQ دانست و اضافه کرد: یکی از نکاتی که می‌تواند برای سپاه یک دستاورد محسوب شود این است که این پهپاد، پهپادی رادارگریز است و سپاه پاسداران با وجود این قابلیت توانسته است این پهپاد را شکار کند؛ رادارگریزی مسئله‌ای است که رژیم صهیونیستی بارها روی آن مانور می‌داد اما با وجود همین ویژگی، سربازان اسلام موفق به شناسایی این پهپاد شدند و این یک تحقیر برای رژیم صهیونیستی است.

 

وی در مورد دیگر ویژگی‌های پهپاد هرمس گفت: این پهپاد می‌تواند یک هزار و 600 کیلومتر به صورت مداوم پرواز کند و حدود 200 کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشد و از لحاظ ظاهری نیز مجموع طول دو بال این پهپاد حدود 10 متر است و حدود 20 تا 30 ساعت مداومت پروازی هرمس دارد.

 

این کارشناس صنعت پهپاد در مورد قابلیت حمل بمب توسط این پهپاد اظهار داشت: این پهپاد می‌تواند وزنی بالغ بر 150 کیلوگرم را حمل کند البته این وزن شامل سوخت این پهپاد نیز می‌شود؛ با این حساب اگر بخواهد بمب بیاندازد این توان را دارد اما از آنجایی که ماموریت این پهپاد شناسایی بوده، بعید به نظر می‌رسد پهپادی که دیروز ساقط شد، شبیه به پهپادهای آمریکا در پاکستان با خود مواد منفجره حمل می‌کرده چرا که این پهپاد، یک پهپاد تهاجمی نیست بلکه یک پهپاد شناسایی است.

 

وی اضافه کرد: این کلاس از پهپاد هرمس 450 از بهترین و جدیدترین پهپادهای حال حاضر دنیا است که ساخت بزرگترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های هوایی است و زدن چنین پهپادهایی، کار بزرگی محسوب می‌شود چرا که در حال حاضر این پهپاد از پهپادهایی است که حرف اول را در جهان می‌زند.

 

 قاسمی در ادامه گفت: این پهپاد اصولا برای ماموریت‌های مهم برون‌مرزی طراحی شده است و از سیستم‌های جانبی مناسب و روزآمدی بهرمند است.

 

وی در مورد یکی از مهم‌ترین سیستم‌های جانبی این پهپاد گفت: با توجه به بازیابی قطعات متلاشی شده این پهپاد، متخصصان سپاه به یقین می‌توانند تمامی اطلاعاتی که کسب کرده را به دست بیاورند و از لحظه پرواز این پهپاد از روی باند تا لحظه سقوط را مشخص کرد و اهیمت این موضوع زمانی بیش از پیش روشن می‌شود که با این اطلاعات می‌توان محل پرواز پهپاد را به دست آورد.

 

 

قاسمی در مورد توانایی ایران در ساخت چنین پهپادهایی گفت: متخصصان ما در سال‌های اخیر توانسته‌اند با استفاده از مهندسی معکوس و حل برخی ایرادات، چنین پهپادهایی را تولید کنند البته می‌توانیم بگوییم پهپادهایی که کشور ما دارد حتی از جهاتی قوی‌تر و فنی‌تر از این پهپادهای بیگانه است و در سال‌های گذشته توفیقات فراوانی به دست آورده‌ایم و در یک کلام صنعت پهپاد ما با جهشی بلند به دلیل به دست آوردن پهپادهای مختلف خارجی که به دست متخصصان ما افتاد، توانسته‌ایم پهپادهایی قدرتمند طراحی کنیم.

 

وی در خاتمه با تبریک شکار کرکس شکست‌خورده اسرائیل(هرمس) گفت: این توفیق بار دیگر برای سربازان سپاه اسلام رقم خورد و این دستاورد بزرگ را باید به مقام معظم رهبری تبریک گفت و باید یادی از شهید "حاج حسن حسان" کرد همچنین این پیروزی را باید به محور مقاومت در سوریه، لبنان، عراق و افغانستان که زخم‌خورده از پهپاد‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند نیز تبریک گفت. 

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون