تاریخ خبر: کد خبر: 2346

روایت زندگی علمدار روایتگری+فیلم

در 16سالگی برای تحصیل در درشته داروسازی راهی هندوستان شد،اما بعد از چندماهی باز هوای انقلابی گری و عشق خمینی به سرش زد و به ایران بازگشت

روایت زندگی علمدار روایتگری+فیلم

نامش افشین ضابط بود. خودش می گفت: "پدربزرگ من در حرم آقا علی ابن موسی الرضا(ع) مسئول ثبت و ضبط چراغ های حرم بود، لذا نام خانوادگی ما هم شد ضابط. به امید انکه خدا به ما افتخار بدهد ما هم بشویم ثبت و ضبط کننده چلچراغ های حرم خمینی(ره) و شهدا"

 

متولد سال 1341 ، درخانواده ای مذهبی و عاشق اهل بیت که ساکن مشهد بودند. در 16سالگی برای تحصیل در درشته داروسازی راهی هندوستان شد،اما بعد از چندماهی باز هوای انقلابی گری و عشق خمینی به سرش زد و به ایران بازگشت، شنیده بود که امام قصد بازگشت دارند او هم زودتر بازگشت. همیشه می گفت: "من متولد سال 41 هستم همان سالی که امام(ره) بشارت دادند سربازان من در گاهواره هستند و من یکی از آن سربازانم، دلم می خواهد تا اخر عمر سرباز بمانم"

 

افشین که حالا نامش را به عبدالله تغییر داده بود در سال 58 با رتبه بالا در رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد. در همان حین هم فعالیت های فرهنگیش در مساجد و مدارس بیشتر شده بود. جنگ که شروع شد، به استخدام سپاه درآمد و 27ماه در جبهه ها حضور داشت. در سال64 برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و در عرصه های مختلف از جمله تبلیغ آن هم در سطح عالی حوزه پیشرفت های چشمگیری داشت.

 

بعد از شهادت شهید آوینی عجیب حال و هوای جبهه هوائیش کرد و برای احیا فرهنگ جهاد شروع به کار کرد. حاج عبدالله شده بود روایتگر جنگ. کمبود این قضیه را خوب احساس کرده بود. از سفرهای راهیان نور به شدت استقبال می کرد و آن را بهترین فضا برای یاد کردن از شهدا می دانست.

 

سال 79 به همراه چند جوان مخلص  وبی ریا مانند خودش گروه تفحص سیره شهدارا پایه گذاری کرد که امروزه یکی از موثر ترین گروه های فعال در عرصه ثبت و ضبط رخدادهای مناطق جنگی است.

 

وبالاخره حاج عبدالله ضابط در26/11/82 درحالی که از یادواره شهدا بابل به مشهد بازمی گشت دچار سانحه رانندگی شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد . حاج عبدالله متولد سال 41 در سن 41 سالگی دار فانی را وداع گفت و در بهشت ثامن(ع) حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

 

تاکنون کتاب های زیادی از سیره و شیوه حاج عبدالله ضابط این عاشق شهید و شهادت، این علمدار روایتگری چاپ شده است. امروزه هنر روایتگری تاثیرات عجیبی دارد. او بود که با حوصله می نشست پای خاطرات مادر و پدر شهدا، سرداران و رزمندگان دفاع مقدس و بعد با هنرمندی و اخلاص زبانزدش آن هارا برای شنوندگان و زوار مناطق جنگی روایت می کرد.

 

یازده سال از رفتن حاج عبدالله گذشته، اما همیشه نامش در خاطر مناطق خواهد ماند. برنامه «زنده باد زندگی» شبکه دوم سیما چندی پیش به مناسبت هفته دفاع مقدس از سرکار خانم حسن پور همسر وی که خود از فعالان فرهنگی عرصه زن و خانواده است و دو تن از فرزندان این روحانی فقید دعوت کرد تا آنان گوشه ای از زندگی جذاب و تاثیرگذار این مرد عاشورایی را روایت کنند.

در ادامه فیلم کامل این برنامه را می بینید.

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون