تاریخ خبر: کد خبر: 7046

شاعر سیاه‌پوست آمریکایی در همایش «آمریکا بدون روتوش» در مشهد:

بدترین کابوس در آمریکا این است که هم سیاه‌پوست باشی و هم مسلمان/ تحقیر سیاهان در آمریکا تبدیل به یک فرهنگ شده ‌است

امروز تحقیر سیاهان تبدیل به یک فرهنگ در آمریکا شده‌است که ابعاد مختلفی دارد. مثلا نوع ساده آن این است که همسایگان سفیدپوست با شما رفت و آمد نخواهند داشت و درجه شدید آن رفتارهای خشونت آمیز پلیس است.

بدترین کابوس در آمریکا این است که هم سیاه‌پوست باشی و هم مسلمان/ تحقیر سیاهان در آمریکا تبدیل به یک فرهنگ شده ‌است

به گزارش «قاصدنیوز»، همایش «آمریکا بدون روتوش» روز 12 آبان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در این مراسم که در ترافیک خبری ایام13 آبان گم شده بود، امیر سلیمان خواننده، شاعر و منتقد آمریکایی به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون سیاست‌های پلیسی آمریکا علیه سیاه‌پوستان پرداخت.

 

وی در ابتدای صحبت‌هایش که توسط مترجم به زبان فارسی برگردانده می‌شد؛ با اشاره به هجمه روانی شدید علیه سیاهان در آمریکا، گفت:  این برای بار دوم است که به ایران آمده‌ام و البته این‌بار به دلیل احساس وظیفه‌ام بوده است؛ آمده‌ام تا درباره مشکلات مردم و رنگین پوستان آمریکا در اینجا صحبت کنم. من فکر می‌کنم آن مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل برای سیاهان آمریکایی شده است مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست بلکه منشا  مشکل در قلب افراد است.

 

 این هنرمند آمریکایی افزود: ریشه این تبعیض نژادی نه به خاطر احساس تنفر بلکه به خاطر ترس و حسادت است که شب و روز توسط رسانه‌های آمریکایی این‌طور به مردم القا می ‌شود که سیاهان شرور، وحشتناک، قاتل و بد هستند. و این تبلیغات از دویست‌سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

امیر سلیمان در ادامه تشریح وضعیت سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا ادامه داد: زمانی که سیاهان به موفقیت‌های اقتصادی و سیاسی می‌رسند آمریکایی‌ها تصور می کنند که برای آنان محدودیت و خطر ایجاد خواهد شد به همین دلیل است که چهره های شاخص سیاه پوستان را می کشتند.

 

تحقیر سیاهان در آمریکا یک فرهنگ است

 وی با اشاره به این که سال‌هاست که ذهن مردم برده تبلیغات و رسانه‌هاست گفت: این‌طور وانمود می‌کنند که اگر می‌خواهی زیبا باشی و زندگی خوبی داشته‌باشی باید مثل سفیدها رفتار کنی و خودت را شبیه آنان کنی. حتی در فرهنگ لغت آمریکایی هم واژه سیاهپوست به معنای زشت، کثیف، نادان و شیطانی آمده‌است.

 

این هنرمند سیاه‌پوست آمریکایی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که آیا شما در آمریکا فقط به خاطر سیاه‌پوستی اذیت می‌شوید یا مسلمان بودن هم در آن تاثیری دارد، گفت: در ورودی سالن پوسترهایی دیدم که کلمات رویای آمریکایی بر روی آن نوشته ‌شده بود. بدترین کابوس در آمریکا این است که یک نفر هم سیاه‌پوست باشد و هم مسلمان.

 

سلیمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا رفتار تبعیض‌آمیز محدود به دستگاه های امنیتی و پلیسی است یا مردم هم رفتار زننده‌ای دارند گفت: امروز تحقیر سیاهان تبدیل به یک فرهنگ در آمریکا شده‌است که ابعاد مختلفی دارد. مثلا نوع ساده آن این است که همسایگان سفیدپوست با شما رفت و آمد نخواهند داشت و درجه شدید آن رفتارهای خشونت آمیز پلیس است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: خیلی خوش‌وقتم که می بینیم ملت ایران مصمم به حفظ استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشور خود است و با عزم راسخ برای پیشرفت‌های اقتصادی اجتماعی تلاش می کنید. اگر ملت ایران موفق شود استقلال و تمامیت کشور خود را حفظ نماید و اگر به پیشرفت های خود همچنان ادامه دهد و اگر زندگی معنوی و فرهنگی را طبق سنت باستانی خود بسط و توسعه دهد آن وقت می توان گفت کمک برجسته‌ای به صلح و استقرار وضع دنیا خواهد کرد. وظیفه تربیت جوانان و آماده ساختن آنان بر عهده این دانشگاه بزرگ است و سایر مدارس کشور. اطمینان دارم که اگر موفقیت اعضای این دانشگاه و سایر اساتید این کشور را آرزو کنم عین آروزی ملت آمریکا در این جا را منعکس کرده‌ام.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون