تاریخ خبر: کد خبر: 6655

دکتر قاضی زاده تشریح کرد

روایت نماینده مردم مشهد که در صحرای منا حاضر بود/ سعودی‌ها مبارز‌طلبی می‌کنند/ موضع دولت انفعالی است

قاضی زاده گفت: بر اساس نظر عموم فقهای شیعه سنگ زدن به نمادهای شیطان از طبقات بالا درست نیست و لذا بیشتر افرادی که از مسیر پایین برای سنگ زدن استفاده می‌کنند یا شیعه هستند و یا آفریقایی‌های غیر عرب، به عبارتی ترکیب جمعیتی افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند تقریباً مشخص است

روایت نماینده مردم مشهد که در صحرای منا حاضر بود/ سعودی‌ها مبارز‌طلبی می‌کنند/ موضع دولت انفعالی است

به گزارش «قاصدنیوز»، دکتر سید امیر حسین قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که این روزها در سفر حج به سر می‌برد یکی از شاهدانی است که در جریان ماجرای تلخ منا بوده و تنها دقایقی قبل از فاجعه از خیابان 204 معروف عبور کرده است. برای داشتن تحلیلی مبتنی بر شواهد میدانی به سختی و در میان مشغله‌های زیادش در مکه چند دقیقه ای با او همکلام شدیم.

 

از قاضی‌زاده پرسیدیم وضعیت کلی صحرای منا و منطقه موسوم به رمی جمره برای پذیرش زائر به چه شکل است و آیا این حجم از جمعیت پیش‌بینی شده بوده است؟ وی در پاسخ گفت: عربستان چند سالی است که طرح توسعه حرمین شریفین را در دستور کار قرار داده و طراحی اولیه برای پذیرش 5 میلیون زائر در ایام حج واجب انجام شده، این طرح طی چند سال گذشته در این منطقه در حال اجرا بوده و تقریبا به جز محدوده خود خانه خدا تمامی این طرح اجرا شده است، به معنای دیگر در حال حاضر منطقه رمی جمره بر اساس طراحی انجام شده که عمدتا توسط معماران و مهندسان خارجی صورت گرفته است ظرفیت پذیرش 5 میلیون زائر را دارد، در منطقه رمی جمره تمامی پل‌ها و خیابان‌های آن طرح جامع اجرا شده و به لحاظ مهندسی برای آن جمعیت ظرفیت اندیشی شده است.

 

او خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل این است که عربستان دقیقا به این بهانه که بخشی از طرح در اطراف خانه خدا تمام نشده در حال حاضر تنها نیمی از این ظرفیت را پذیرش می‌کند و در حج امسال رقمی بین دو تا سه میلیون نفر به حج مشرف شده بودند، لذا اتفاقی که در منا افتاد از این بُعد قابل تامل است که آنجا ظرفیت 5 میلیون نفر را دارد در حالی که تنها بخشی از دو میلیون زائر در آن لحظه در آنجا بودند، این یکی از موضوعاتی است که فرضیه تعمدی بودن این اتفاق را منطقی‌تر می‌کند. در واقع آنها با بستن سایر مسیرها و ریختن جمعیت در یک مسیر باعث این اتفاق شدند.

 

از عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرسیدیم، این موضوع می‌تواند منطقی باشد که این حادثه برای یک جمعیت هدف طرح ریزی شده بوده و آیا سناریوهای دیگری مبنی بر عمدی بودن این ماجرا وجود دارد؟ که او گفت: بر اساس نظر عموم فقهای شیعه سنگ زدن به نمادهای شیطان از طبقات بالا درست نیست و لذا بیشتر افرادی که از مسیر پایین برای سنگ زدن استفاده می‌کنند یا شیعه هستند و یا آفریقایی‌های غیر عرب، به عبارتی ترکیب جمعیتی افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند تقریباً مشخص است و بر این اساس نیز مشخص است که اگر در این مسیر اتفاق بیفتد به چه ترکیب جمعیتی ضربه بیشتری وارد می‌آید. از طرف دیگر بستن مسیر در ابتدای حادثه و اجازه ندادن برای امداد رسانی در انتهای حادثه دو دلیل دیگری است که در این زمینه قابل تامل و بررسی است. به همین دلیل نمی‌توان گفت این موضوع یک حادثه ساده است.

 

قاضی زاده پیرامون وضعیت خود در زمان حادثه منا گفت: من پیش از زمان حادثه و با فاصله‌ای زمانی اندک، از محل حادثه عبور کردم و خدا خواست که زنده بمانم، اما در آن نقطه دچار حادثه نشدم ولی در مسیر برگشت قدری مجروح شدم.

 

وی پیرامون وضعیت فعلی زائران گفت: در حال حاضر جوّ عمومی در اینجا واقعا تاثر برانگیز است، متاسفانه به جای خوشحالی از بجا آوردن مناسک از عدم بازگشت دوستان و هم کاروانی‌ها ناراحت هستیم، همسران جانباختگان بسیار وضع بدی دارند و واقعاً ناراحت هستند.

 

از قاضی ‌زاده پرسیدیم عملکرد دولت را در این زمینه چه طور دیدید؟ در جواب گفت: زبان ما از توصیف عملکرد دولت در این زمینه واقعا قاصر است، بهتر است در این زمینه هیچ چیز نگوییم. این کارهای سعودی‌ها به معنای «هل من مبارز» طلبی سعودی است، آنها به زبان بی‌زبانی می‌گویند ما هرکاری بخواهیم با نوجوانان شما می‌کنیم، هرکاری بخواهیم در یمن می‌کنیم، اجازه نمی‌دهیم هواپیما و کشتی شما برای کمک به یمن برود و شما هم هیچ کاری نمی‌توانید بکنید، این کارها مبارزه طلبی سعودی است و متاسفانه دولت در سلسله این موضوعات در موضع انفعال بوده است.

 

 

منبع: ضمیمه خراسان رضوی روزنامه «جوان»

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون