تاریخ خبر: کد خبر: 4632

فیلم‌برداری از عملیات تکریت؛ با ۱۵ ترکش داغ! /

مجروحیت مستندساز مشهدی در عملیات تکریت

محسن اسلام زاده، مستندساز مشهدی، جزئیاتی از مجروحیت خود در عراق در زمان فیلم‌برداری از مبارزه اهل سنت با داعش را بیان کرد.

به گزارش قاصدنیوز، محسن اسلام زاده، مستندساز مشهدی، جزئیاتی از مجروحیت خود در عراق در زمان فیلم‌برداری از مبارزه اهل سنت با داعش را بیان کرد.

 

محسن اسلام زاده


وی که هشتم فروردین هنگام ساخت یک مستند در عراق مجروح شد در این‌باره به مهر گفت: من در روزهای آخر اسفند۹۳ برای ساخت مستندی به عراق رفتم که هشتم فروردین ماه مجروح شدم و ۱۵ترکش به بدنم اصابت کرد؛ اما خدا را شکر هم‌اکنون در وضعیت خوبی به سر می برم.


وی در توضیح مستند خود و چگونگی آغاز ساخت آن بیان کرد: با توجه به این‌که من بیشتر در حوزه وحدت میان امت اسلامی کار می‌کنم، برای این مستند هم دنبال سوژه‌ای متفاوت بودم. این مستند سه اپیزود دارد که در اپیزود اول سراغ قبیله‌ها و عشیره‌های اهل‌سنت رفتم که ضد داعش می‌جنگند.


اسلام‌زاده اضافه کرد: داستان اول درباره شیخ الصباح رییس طایفه الشِمِرّی، یکی از طوایف بزرگ ضدداعش در عراق است. پس از آن خواستم آزادسازی استان صلاح‌الدین را در فیلم بیاورم که وقتی به این مناطق رسیدم، آزاد شده بودند و مردم در حال بازگشت به خانه‌های خود بودند. شیخ الصباح هم مصاحبه‌ها و مذاکره‌های مختلفی درباره این عملیات آزادسازی با رسانه‌ها داشت.


اهل‌سنت می‌دانند که داعش، شیعه و سنی نمی‌شناسد
این مستندساز با اشاره به اپیزود دوم مستند خود توضیح داد: چند روز پس از مصاحبه با شیخ الصباح، به مناطق کردنشین و به سراغ مردان اهل‌سنت کرد پیش‌مرگه رفتم و عمید آراس، یکی از فرماندهان آن‌ها محور مستند من قرار گرفت. خوشبختانه اهل‌سنت تشخیص داده‌اند که داعش، شیعه و سنی نمی‌شناسد و به همین دلیل علیه آن متحد شده‌اند.


اسلام‌زاده به اپیزود سوم مستند خود که باعث مجروحیت وی در عراق شد، اشاره کرد و گفت: در اپیزود سوم، قصدم این بود که خاتمه مستندم با عملیات آزادسازی تکریت همراه شود؛ بنابراین زمانی که به شهر العلم در هشت کیلومتری تکریت رسیدم، برنامه‌ریزی‌هایی با فرمانده نظامی آن‌جا برای شرکت در عملیات داشتیم.


وی اضافه کرد: رائد ریسان یکی از فرماندهان نظامی آن منطقه در اپیزود سوم به عنوان راوی در مقابل دوربین من قرار گرفت و همان روز اول فیلمبرداری به ما اطلاع دادند که داعش به یکی از مناطق نفوذ کرده است. ما به آن منطقه عملیاتی رفتیم و حدود چند ساعت با نیروهای داعش درگیر بودیم. آن‌ها تیراندازی‌های زیادی داشتند و افراد زیادی از اهل‌سنت و نیروهای مبارز را به شهادت رساندند.


لحظاتی که دوربین، همه زندگی من بود!
کارگردان مستند «اهل‌سنت ایران» با توضیح چگونگی مجروحیت خود در این عملیات که شنبه هشتم فروردین ماه رخ داد، عنوان کرد: در همین زمان یک آرپی‌جی از طرف داعش به سمت ما پرتاب و منفجر شد و ترکش‌های آن به من و راوی مستند که جلوی دوربین بود، اصابت کرد. رائد ریسان از ناحیه سمت چپ صورت و کمر و من نیز از ناحیه کمر و صورت مورد اصابت ترکش‌ها قرار گرفتیم.


اسلام‌زاده اضافه کرد: پس از آن ابتدا به بیمارستان سامرا و بعد به بیمارستان بغداد منتقل شدم. بامداد سه‌شنبه ۱۱فروردین حدود ساعت سه نیمه‌شب هم به بیمارستان بقیت‌ا... در تهران انتقال پیدا کردم.


این مستندساز با اشاره به این‌که در زمان مجروحیت خود، بیشتر مراقب فیلم‌ها و دوربینش بوده است، گفت: در این مدت خوشبختانه بیهوش نشدم و به همین دلیل بیشتر مراقب دوربینم بودم تا فیلم‌هایی که گرفته‌ام، از بین نرود؛ چون در بعضی از این عملیات‌ها امکانات لازم برای مجروحان فراهم نبود و خود مرا پشت وانت می‌انداختند و جابه‌جا می‌کردند. کسی هم همراه من نبود و کار فیلمبرداری بر عهده خودم بود؛ بنابراین در آن لحظات، دوربین همه زندگی من بود.

 

فیلم‌برداری حتی پس از جراحت
وی ادامه داد: زمانی که مورد اصابت ترکش‌ها قرار گرفتم، باز هم دوربین را روشن کردم و تا جایی که توانستم از خودم، رائد ریسان و درگیری‌ها، فیلم گرفتم. داعشی‌ها هنوز تیراندازی می‌کردند و چند دقیقه طول کشید تا توانستم دوربین را دوباره روشن کنم. البته میکروفن دوربین توسط یکی از همین ترکش‌ها کنده شده بود؛ با این حال من با خودم فکر کردم که باید این لحظات را ثبت کرد. در این‌جا یاد مستندهای شهید آوینی افتادم.


کارگردان مستند «اهل‌سنت ایران» درباره حضور خود در بیمارستان‌های عراق گفت: چند روزی که در عراق بودم، برایم هم دردناک و هم جالب بود. من یک شب در بیمارستان سامرا و دو شب در بیمارستان کاظمین بستری بودم و جوانان زیادی را دیدم که با دست و پاهای قطع شده به بیمارستان می‌آوردند. بنابراین فهمیدم که آزادسازی مناطقی از عراق و شکست داعشی‌ها، با فداکاری جوانان بسیاری انجام گرفته است؛ جوانانی که شب تا صبح در بیمارستان ناله می‌کردند و مجروحیت من در کنار این همه جوان، چیزی نبود.


اسلام‌زاده در ادامه درباره وضعیت فعلی خود توضیح داد: خوشبختانه در حال حاضر حالم خوب است و به‌زودی از بیمارستان مرخص خواهم شد.


آخرین وضعیت ترکش‌ها
وی با بیان این‌که هنوز پزشکان درباره خارج کردن ترکش‌های بدنش تصمیمی نگرفته‌اند، گفت: اگر برای پزشکان مشخص شود که این ترکش‌ها در نقاط حساس بدنم هستند، آن‌ها را خارج می‌کنند. در حال حاضر یکی از ترکش‌ها در نزدیکی کلیه چپ قرار دارد و پزشکان هنوز در حال بررسی هستند که آیا ضرورت دارد آن را خارج کنند یا خیر که تا ۲۴ ساعت آینده مشخص می شود که چه تصمیمی خواهند گرفت.


قسمت نبود!
این مستندساز در پایان درباره به نتیجه رساندن مستند خود نیز عنوان کرد: من با مهدی خوش‌نژاد که به زبان عربی هم مسلط است، صحبت کردم تا تدوین مستند را بر عهده بگیرد و بتوانیم تا حدود ۱۰ روز آینده مستند را به سرانجام برسانیم و هر چه زودتر آن را برای پخش آماده کنیم؛ چون پس از مجروحیت ما تکریت آزاد شد؛ اما به هرحال قسمت نبود که تصاویر آن در فیلم من وجود داشته باشد.


...................................
مستندساز مشهدی از بیمارستان مرخص شد


محسن اسلام‌زاده، مستندساز مشهور کشورمان که در هنگام ساخت مستندی درباره حضور اهل‌سنت عراق در مواجهه با داعش بر اثر اصابت ترکش‌ آرپی‌جی داعش مجروح شده بود، روز گذشته از بیمارستان مرخص شد.
این مستندساز شنبه، ۸ فروردین، در ۶۰ کیلومتری تکریت در یکی از آخرین عملیات پاکسازی داعش از این منطقه، زمانی که حلقه محاصره بر نیروهای تروریستی تنگ شده بود، بر اثر انفجار یک گلوله آرپی‌جی همراه با یکی از فرماندهان نظامی عراق مجروح شد. وی پس از مجروحیت به بیمارستانی در سامرا و پس از آن برای درمان به ایران منتقل شد.


وی در بیمارستان بقیه ا...(عج) بستری شد تا درباره درآوردن حدود ۱۵ ترکش که به بدن او برخورد کرده است تصمیم‌گیری شود؛ ترکش‌هایی که به ناحیه کمر و گوش او اصابت کرده است.


محسن اسلام‌زاده برنده بخش ویژه جشنواره رویش بخاطر فیلم «مادران انقلاب»، برنده جایزه بخش بین الملل سومین جشنواره عمار به خاطر فیلم «اندیشه حیات»، جوان برتر مستند ساز شهر مشهد در سال ۱۳۸۹ به انتخاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی مشهد، تقدیر شده در جشنواره سکانس بیداری برای فیلم «دلباخته»، تقدیر شده در اولین دوره جشنواره عمار برای فیلم «خیابان شهادت» و دعوت شده به جشنواره الجزیره در سال ۲۰۱۳ برای فیلم «اسرار زندان ابوسلیم» بوده است و داور جسنواره مردمی فیلم عمار را بر عهده داشته است و تا کنون ده‌ها مستند را کارگردانی و تصویربرداری کرده است.

 

منبع: شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون