تاریخ خبر: کد خبر: 4584

حمله سعودی‌ها و 9 کشور دیگر به یمن

بامداد روز دوشنبه جنگنده‌های عربستان سعودی به مواضع انصارالله در یمن حمله کردند و 13 غیرنظامی را در صنعا کشتند. انصارالله گفته که با قاطعیت پاسخ این تجاوز را خواهد داد.

به گزارش قاصدنیوز، عربستان سعودی با همکاری آمریکا، مصر، بحرین، امارات ، قطر و کویت به یمن حمله کرد. این عملیات که با پشتیبانی و چراغ سبز آمریکا صبح امروز آغاز شده است "طوفان اراده" نامیده شد.

شبکه خبری المنار در همین خصوص اعلام کرد که در حمله جنگنده‌های سعودی به صنعا پایتخت یمن 10 نفر کشته شده‌اند.

بر اساس آخرین اخبار کشورهای سودان شمالی، اردن و مغرب نیز در تجاوز به خاک یمن شرکت کرده‌اند.

انصارالله یمن به همراه ارتش این کشور از چندین محور وارد شهر «عدن» آخرین پایگاه طرفداران « عبد ربه منصور هادی» شدند.

پیش از این نیروهای انصارالله و ارتش یمن توانسته بودند بر شهر «الحوطه» مرکز استان «لحج» در جنوب یمن مسلط شوند.

شهر «الحوطه» در ۵۰ کیلومتری مرکز استان «عدن» محل حضور «عبد ربه منصورهادی» قرار دارد.

همچنین ساعاتی پیش نیروهای ارتش یمن توانستند کنترل پایگاه هوایی «العند» در جنوب استان «لحج» را از دست نیروهای وفادار به منصورهادی خارج کنند.

در همین حال نیروهای ارتش یمن توانستند «محمود الصبیحی» از فرماندهان بلندپایه طرفدار منصورهادی و وزیر دفاع دولت خودخوانده وی را در شهر «الحوطه» دستگیر کنند.

شبکه المیادین نیز خبر داده که نیروهای انصارالله توانسته‌اند «ناصر هادی» فرمانده نیروهای طرفدار منصورهادی را نیز در این شهر دستگیر کنند.

با وجود تمامی اخبار ضد و نقیض، کماکان خبر قطعی در مورد سرنوشت «منصور هادی» در دست نیست و برخی منابع خبری از حضور وی در «عدن» خبر می‌دهند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است، نیروهای انصارالله برای دستگیری «منصور هادی» ۱۰۰ هزار دلار جایزه در نظر گرفته‌اند.

خروج کارکنان عربستان، کویت، امارات و مصر از عدن

کارکنان و دیپلمات‌های کشورهای عربستان، امارات، کویت و مصر نیز پس از آن‌که سفارتخانه‌های خود را به «عدن» منتقل کرده بودند، با نزدیک شدن نیروهای انصارالله و ارتش یمن به «عدن» به سرعت از این شهر خارج شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند.

 

حمله عربستان سعودی، آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن/ شلیک اولین موشک جنبش انصار الله به سوت سعودی‌ها/ انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم


نقاط سبز مناطق تحت تسلط انصارالله و ارتش را نشان می‌دهد؛ قسمت‌هایی از «عدن» که به رنگ قرمز است در دست نیروهای وفادار منصور هادی است. نقاط سیاه نیز مناطق تحت تسلط القاعده است.

سی‌ان‌ان نوشته است که عربستان در تلاش است تا در آسمان یمن منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند.

انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم/آل سعود بهای تجاوز را خواهد پرداخت

در مقابل «علی العماد» عضو ارشد جنبش انصارالله به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که مردم یمن با قدرت به تجاوز خارجی پاسخ می‌دهند.

وی در این مورد گفت: «این تجاوزی آشکار است و ما با آن مقابله به مثل می‌کنیم. اقدام سعودی‌ها تمام مردم یمن را متحد کرده و آل سعود بهای این اقدام را خواهد پرداخت.»

آقای عماد همچنین گفت بعید است عربستان اقدام به اعزام نیروی زمینی کند، اما در صورتی که دست به چنین کاری بزند، قطعا شکست خواهد خورد.
 

حمله عربستان سعودی، آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به یمن/ شلیک اولین موشک جنبش انصار الله به سوت سعودی‌ها/ انصارالله: با قدرت پاسخ می‌دهیم


سی‌ان‌ان نوشته است که جنگنده‌های عربستان مراکز حضور نیروهای مردمی و انبارهای تسلیحاتی را هدف قرار داده‌اند. یکی از خبرنگاران حاضر در صنعا می‌گوید صدای صدها انفجار را شنیده است.

این شبکه همچنین به نقل از یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج فارس، نوشته است که این سازمان به زودی بیانیه‌ای صادر و اعلام می‌کند که به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، وارد عمل شده است.

احتمال حمایت اطلاعاتی آمریکا از عملیات

سی‌ان‌ان نوشته است که هنوز عربستان درخواستی مطرح نکرده، اما ممکن است که حمایت هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات را از آمریکا خواستار شود.

یک مقام ارشد آمریکایی هم گفته است: «ما می‌توانیم با کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و چیزهایی شبیه به این، کمک کنیم، اما مداخله نظامی‌ای از سوی آمریکا نخواهد بود.»

 شلیک اولین موشک جنبش انصار الله به سوی عربستان سعودی

 علی العماد عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله در گفتگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرده است که ملت یمن برای رویارویی با تجاوزها با یکدیگر متحد می‌شوند و جنبش انصار الله آخرین تحولات را به دقت بررسی می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که در لحظات اولیه آغاز حمله عربستان به یمن اولین موشک از استان صعده به سوی خاک عربستان شلیک شده است.

از سوی دیگر محمد البخیتی یکی دیگر از اعضای شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن در گفتگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد که آغاز حمله عربستان سعودی و کشورهای عربی به یمن به معنی آغاز فروپاشی رژیم های عربی منطقه همچون رژیم سعودی است.

 

منبع: مشرق

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون