تاریخ خبر: کد خبر: 8750

شهرداران جهان اسلام از مشهد می‌گویند

قطعا با کوله‌باری از تجربه به شهرمان برمی‌گردیم/ مشهد شهری سرسبز، تمیز، زنده و پویاست

در بیشتر گفتگوها مشخص است که حرم امام رضا(ع) و تمیزی و سرسبزی شهر مشهد توجه آنها را بیش از دیگر مسائل به خود جلب کرده‌ است.

قطعا با کوله‌باری از تجربه به شهرمان برمی‌گردیم/ مشهد شهری سرسبز، تمیز، زنده و پویاست

به گزارش «قاصدنیوز»، «نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام» به میزبانی مشهدمقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 با حضور شهرداران 59 شهر اسلامی شامل 40 شهر خارجی از 27 کشور شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، تایلند، ترکیه، سوریه، عراق، عمان، قرقیزستان، اتیوپی، الجزایر، تانزانیا، غنا، مراکش، موریتانی، مالزی، یمن، بوسنی آلبانی، روسیه، استرالیا، ساحل عاج وغیره و نیز 19 شهر داخلی جمهوری اسلامی ایران در شهر مشهد در حال برگزاری است. 

 

شهرداران شهرهای اسلامی بعد از بازدید از بخش‌های مختلف شهر مشهد در گفتگوهایی به اظهارنظر پیرامون این شهر و همچنین این اجلاسیه پرداخته‌اند. در بیشتر گفتگوها مشخص است که حرم امام رضا(ع) و تمیزی و سرسبزی شهر مشهد توجه آنها را بیش از دیگر مسائل به خود جلب کرده‌ است. 

 

از دیدن تمیزی وسرسبزی مشهد متعجب شدم

اسن سعیدو شهردار نیامی، پایتخت کشور نیجر:

*طی چند ساعتی که در این شهر هستم بسیار متعجب شدم زیرا بر خلاف تصوراتم این شهر را تمیز، زیبا و سرسبز دیدم.

 

*این اجلاس می‌تواند موجب هم‌افزایی و آشنایی مدیران شهرهای اسلامی با یکدیگر شده تا بتوانند از تجربیان و ظرفیتت‌های مشترک استفاده نمایند.

 

*تمایل داریم با شهر مشهد پیمان خواهرخواندگی امضاء نماییم و ظرفیت‌های مشهد خصوصا در حوزه نظافت شهری نیز بهره‌مند شویم.

 

اجلاس شهرداران، گامی مهم برای ارتباط بیشتر

عثمان کودور شهردار فریتون از کشور سیرالئون:

*اجلاس شهرداران جهان اسلام که توسط شهرداری مشهد برگزار شده، گامی مهم و اثرگذار برای ارتباط بیشتر شهرهای مسلمان است.

 

*این اجلاس می‌تواند به عنوان فصل جدیدی در ارتباط گیری بین کشورها و شهرهای اسلامی تاثیرگذاری فوق العاده‌ای را از خود برجای گذارد.

 

*جهان اسلام در گذشته و حال حاضر دستاوردهای بزرگ تمدنی برای بشریت داشته و دارد. در فضای جهانی‌شدن بسیاری از این دستاوردها می‌تواند برای بهبود زندگی شهروندان استفاده شود.

 

مشهد شهری سرسبز، زنده و پویاست

کی تاه شهردار باماکو، پایتخت کشور مالی:

* باید از فرصت اجلاس شهرداران جهان اسلام برای برقراری ارتباط و همکاری بین شهرهای اسلامی استفاده کنیم.

 

*مشهد شهر سرسبز و زیبایی است و فعالیت‌های شهری نشان می‌دهد این شهر زنده و پویا است.

 

*برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بین شهرداران است تا بتوانند زمینه همکاری‌های مشترک با یکدیگر را ایجاد نماید و با همفکری هم شهرها را توسعه دهند.

 

*برگزاری این اجلاس نباید به مشهد ختم شود و بهتر است هر سال یک شهر اسلامی میزبان شهرداران شهرهای اسلامی باشد زیرا شرایط شهرها هر سال تغییر می‌کند و نیازمند اخذ تصمیمات جدید هستیم.

 

آمدم تا از تجارب مدیریت شهری جوامع اسلامی بهره‌مند شوم

والوپ ساواندی شهردار بانکوک:

*هر چند بانکوک جز شهرهای اسلامی به شمار نمی‌آید اما جمعیت مسلمان ساکن این شهر من را مجاب کرد تا در این اجلاس شرکت کنم و از تجارب مدیریت شهری جوامع اسلامی بهره‌مند شوم.

 

*با توجه به اینکه بانکوک در صنعت گردشگری و جذب توریسم پیشرفت قابل توجهی داشته ‌است و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر هستیم تمایل داریم تا با گسترش روابط با کشورهای اسلامی و کسب شناخت بیشتر، زمینه حضور ساکنان شهرهای اسلامی را فراهم آوریم تا از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری بانکوک بازدید کرده و اوقات خوشی را سپری کنند.

 

حرم امام رضا(ع) و فضای سبز گسترده دو نقطه قوت اصلی مشهد

صحیب زاده فصیح الله شهردار پیشاور پاکستان:

*اجلاس شهرداران جهان اسلام در شهر مشهد فکر نو و مبارکی بود که در شهر امام رضا (ع) برای نخستین بار رخ داد.

 

*این کنفرانس بسیار عالی است زیرا تمام شهرداران جهان اسلام مشکلات خود را به اشتراک می‌گذارند و امیدوارم راه‌حل‌های مناسبی برای هر شهر اسلامی با همفکری اعضا ارائه شود.

 

*مشهد به نظر من دارای دو ویژگی است و یکی از نقاط قوت این شهر هم‌جواری با حرم مطهر امام رضا (ع) است که برکات فراوانی برای این شهر به ارمغان آورده است.

 

*ویژگی دوم شهر مشهد فضای سبز گسترده و تمیزی این شهر است که از بدو ورود ما به این شهر این موضوع مورد توجه بوده است.

 

در مدیریت شهری باید به «اسلام» توجه داشت

لوکواگو اریاس شهردار شهر کامپالا از کشور اوگاندا:

*ظرفیت‌های مدیریت شهری مشهد بی نظیر است و باید از این ظرفیت در جهت توسعه روابط بین‌المللی استفاده‌ای دوچندان کرد.

 

*شهرهای اسلامی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که هر کدام می‌توانند در جایگاه خود تاثیرات مثبتی را بر بدنه اجتماعی جامعه اسلامی بگذارند.

 

*این نخستین گام برای نزدیک شدن شهرهای اسلامی به هم است و باید قدر این فرصت بی‌نظیر را به خوبی بدانیم.

 

*اسلام دین رحمت بوده و تمامی اجزای این دین نیز گویای همین موضوع است و باید به این مساله در مدیریت شهرها نیز توجهی جدی داشت.

 

*این شهر یکی از زیباترین شهرهای جهان اسلام است و مراکز مختلفی اعم از مذهبی، اقامتی، گردشگری و بازرگانی دارد که باعث شده ظرفیت‌های بی‌بدیلی را برای این شهر به ارمغان آورد.

 

قطعا با کوله‌بازی از تجربه به شهر خودمان برمی‌گردم

کلیم‌الله خان شهردار کویته پاکستان:

*سبب خوشحالی ماست که این اجلاس امروز در شهر مشهد برای تبادل افکار شهرداران جهان اسلام تشکیل شده است.

 

*یکی از نکات مثبت این اجلاس اجتماع جمعی بزرگ از مدیران شهری کشورهای اسلامی است که می‌توانیم تجربیات یکدیگر را برای هم به اشتراک بگذاریم و در حوزه‌های مختلفی همچون حمل‌ونقل و ترافیک و خدمات شهری مشکلات شهرهای خود را حل کنیم.

 

*با توجه به اینکه فردا کارگاه‌های تخصصی این اجلاس در شهر مشهد برگزار می‌شود قطعاً با کوله باری از تجربه به شهر خود بازگردیم.

 

* یکی از برنامه‌های من در این سفر بازدید گسترده و تخصصی از شهر مشهد است تا بتوانیم از تجربیات شهرداری مشهد برای شهر خود استفاده نماییم.

*

مشهد نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است

محسن محمدالشیخ شهردار مسقط:

*مشهد نیز مانند دیگر شهرهای ایران نسبت به قبل تغییرات بسیار زیادی داشته و امروزی‌تر شده‌ که این شهرها سبب برقراری روابط با آسیای میانه و اروپا شده است.

 

*مسقط یکی از شهرهای قدیمی کشور عمان با بیش از 3 هزار کیلومتر مربع مساحت است که با چالش‌هایی مانند دیگر شهرها مواجه است در همین راستا امیدواریم با استفاده از تجارب دیگر شهرداران بر این مشکلات فائق آییم.

 

*از حضور در مشهد، زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و بازدید از شهر توس بسیار خرسندم.

 

امیدوارم بتوانیم از تجربیات مشهد بیشتر استفاده کنیم

ناصر الجابر شهردار نجف:

*تفاهم‌نامه شهرداری مشهد و نجف امضاء شده و با همدیگر همکاری‌های بسیار خوبی داریم.

 

*در زمان اربعین حسینی شهرداری مشهد خدمات گسترده‌ای را به زائران امام حسین (ع) و امام علی (ع) ارائه داد و امروز نیز این خدمات به زائران با برپایی مواکب دائمی در نجف اشرف ادامه دارد.

 

*اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد برنامه خوب و موفقی بود و تبادل افکار و مهارت‌ها می‌تواند به شهرهای مختلف جهان اسلام کمک ویژه‌ای کند و در نهایت شاهد پیشرفت شهرهای اسلامی باشیم.

 

*امیدواریم همکاری بین شهرداری مشهد و شهرداری نجف گسترش بیشتری پیدا کند و ما نیز بتوانیم از تجربیات این شهر استفاده بیشتری کنیم.

 

باید از این فرصت برای تبادل تجربه استفاده کرد

حسن دبوغ شهردار شهر صور لبنان:

*باید از فرصت نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام برای تبادل تجربه بین مدیران شهرهای اسلامی استفاده شود.

 

*اجلاس شهرداران جهان اسلام فرصتی ایجاد می‌کند تا راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات شهرهای اسلامی و فراهم شدن بستر لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مسلمانان ارائه شود.

 

*امیدواریم این اجلاس آغازی برای توسعه روابط میان کشورها و شهرهای اسلامی باشد و در انتقال تجربیات برای رفع مشکلات هم موثر واقع شود. َ 

 

فضای سبز مشهد بسیار زیبا و در حد استاندارهای جهانی است.

سردار محمدعلی دزایی شهردار اربیل عراق:

* در سفر به مشهد فضای سبز این شهر را زیبا و در حد استاندارهای جهانی دیدم که جای خوشحالی دارد.

 

*درست است که برخی ساختمان‌های مشهد قدیمی هستند اما به نظر می‌رسد دارای استحکام کافی بوده و در کنار آنها ساخت و سازهای جدید نیز به چشم می‌خورد.

 

*اجلاس شهرداران جهان اسلامی می‌تواند موجب نزدیک شدن و تفاهم شهرهای اسلامی با یکدیگر شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون