تاریخ خبر: کد خبر: 5518

با توافق معاونت حمل و نقل مشهد

اجرای خط سه BRT مشهد تا تصویب پیوست فرهنگی متوقف شد

شورای راهبری پیوست فرهنگی-اجتماعی شهرداری مشهد به توقف اجرای خط 3 بی آرتی تاتصویب پیوست رای داد.

اجرای خط سه BRT مشهد تا تصویب پیوست فرهنگی متوقف شد

به گزارش «قاصدنیوز»، در این جلسه که با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک و مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تشکیل شد اعضای شورا ضمن تشکر از پیشقدم شدن معاونت حمل و نقل  در تقدیم  پیوست به شورا ارزیابی های خود از آن را ارائه کردند و در نهایت مقرر شد سازمان اتوبوسرانی بر اساس شرح خدماتی که دبیرخانه شورای راهبری ارائه می کند پیوست را اصلاح و تکمیل نموده و برای تصویب نهایی حداکثر تا دو ماه آینده ارائه نمایند.

 

وحید جلیلی رئیس شورای راهبری پیوست فرهنگی-اجتماعی شهرداری مشهد در جمع بندی مباحث جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامیده بود گفت:" شورای اسلامی شهر مشهد برآیند مطالبات مردمی و نخبگانی در مدیریت پیامدهای طرح های عمرانی و شهری  را در این شورا  متمرکز کرده و ما باید به توقعات شورای شهر و مردم  پاسخ مناسبی بدهیم"

 

جلیلی با تحسین و تقدیر از معاونت حمل و نقل در پذیرش برخی کاستی های طرح پیوست اظهار امیدواری کرد در بقیه پروژه های بزرگ شهری هم گام های جدی تری برای رفع نگرانی های اجتماعی و فرهنگی شورای شهر برداشته شود.

 

در طرح پیوست فرهنگی و اجتماعی خط 25 کیلومتری بی آر تی مشهد که به همت سازمان اتوبوسرانی  و با نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد انجام پذیرفته بود موضوعاتی از جمله تاثیرات امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پروژه برای شهروندان و زائرین بر اساس مصاحبه با 1346 نفر از ذی نفعان اصلی طرح از جمله کسبه، مسافران و راننده های شخصی مورد کنکاش قرار گرفت و نتایج آن مورد بحث و تحلیل حضار قرار گرفت.

 

توجه به هویت شهری در بی آر تی باید مورد توجه باشد

حجت الاسلام دکتر اخلاقی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در نقد این پروژه گفت: بی آر تی یک ظرفیت بزرگ شهری برای کاهش ترافیک است اما الزماتی دارد که عدم رعایت آنها نارضایتی های زیادی را دامن خواهد زد.

 

وی با اشاره به ضرورت توجه به عدم الگوبرداری صرف برخی پروژه ها از سایر کشورهای دنیا و پیاده سازی بدون درنظر گرفتن اقلیم هویتی و دینی در شهر مشهد گفت: اینکه پروژه ای مصوبه شورای عالی ترافیک کشور را دارد و باید اجرا شود و پیوست فرهنگی نیز توجیهی برای اجرای آن باشد موضوع پذیرفتنی نیست.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی با ذکر این نکته که اگر سازوکارهای اجتماعی مناسب برای این پروژه ایجاد نشود مسائل پیرامون خط یک در ابعاد گسترده تری دامن گیر مدیریت شهری خواهد شد وسازمان اتوبوسرانی باید به این ملاحظات دقت بیشتری  داشته باشد.

 

بازتاب اجتماعی یک پروژه از اجرای آن مهم تر است

محمود هراتی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر نیز با تاکید بر ضرورت ارائه پیوست فرهنگی و اجتماعی در پروژه های شهری گفت: اگر از تجربه اجرایی خط یک آموخته باشیم که یک حلقه مفقوده در دایره اقدامات اجرایی وجود دارد آن یک گسل پیوست های فرهنگی و اجتماعی آن است.

 

وی با اشاره به اینکه تنها نمی توان در پروژه های عمرانی خرج کرد و به بازتاب های اجتماعی اقدامات بی توجه بود اذعان کرد: باید بر روی ذهنیت مردم که در ایجاد حس تعلق اجتماعی و هویت بخشی به پروژه های شهری موثر است، اقدام نمود.

 

رئیس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد، عدم هماهنگی بین طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع شهری را یک آفت بزرگ دانست و تصریح کرد: اگر میخواهیم تبعات اجتماعی، اقتصادی، تجاری گسترده را در آینده بکاهیم باید ضریب خطای اقدامات را به حداقل برسانیم. به عنوان مثال آیا تدبیری برای تجاری های در مسیر این خط اندیشیده ایم؟ آیا درخصوص تغییر سبک زندگی شهروندان برای ترغیب شان به استفاده از وسایل عمومی شهری تدبیری داشته ایم؟ اینجاست که تعارض بین دو طرح جامع حمل و نقل و شهری می تواند تبدیل به یک آسیب فرهنگی شود.

 

باید به نیازهای شهروندان توجه کرد

انسیه  غفوری شعرباف دیگر عضو شورای شهر نیز در این نشست درباره نتایج این پژوهش ابراز نگرانی کرد و گفت: آنچه درباره وضعیت رضایتمندی شهروندان از خدمات اتوبوس رانی و شهرداری در این پژوهش به چشم می خورد نگران کننده است.

 

وی یادآور شد که در صورت عدم توجه به نیازهای اجتماعی شهروندان نتیجه محتوم این پروژه نیز برهم خوردن رفتارهای شهروندی است که می تواند تبعات ناگواری را نیز به همراه داشته باشد.

 

مولفه های شهری در اجرای بی آر تی لحاظ نشده است

دکتر ابراهیم فیاض که به عنوان عضو دانشگاهی در شورای پیوست فرهنگی شهرداری مشهد حضور دارد، بر ضرورت منطبق کردن اقدامات در پروژه های شهری با نیازها و خواسته های شهروندان شهر تاکید کرد و گفت: حفظ مولفه های مهم زندگی شهری شامل هویت، عدالت، امنیت، طبیعت، آرامش، ارتباطات اجتماعی، زیبایی و در نهایت رضایت شهروندان اصولی است که باید در یک پروژه شهری لحاظ شود و از منظر من این اتفاق در خط بی آر تی شهر مشهد نیافتاده است.

 

دانشیار رشته مردم شناسی دانشگاه تهرانبا اعلام اینکه به گمان من این طرح مشهد را به عقب خواهد راند گفت:‌ بی اهمیتی به حرمت شهروندان با نصب نرده های آهنی یا جابه جایی کوچه ها با خیابان ها به عنوان مراکز فرار از ترافیک و یا پارکینگ یکی از مصادیق نارضایتی اجتماعی است.

 

باید پیش از اجرای پروژه های شهری مردم را اقناع کرد

دکتر هادی وکیلی دانشیار دانشگاه فردوسی هم که دیگر عضو دانشگاهی در شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد هست، از دغدغه خود در خصوص عدم انطباق نیازهای شهروندان و زائرین در استفاده از خطوط بی آر تی یاد کرد و گفت: مسیر تعیین شده برای خط سه بیشتر برای شهروندان دارای قابلیت دسترسی است بنابراین تلاش برای ارتباط دهی بین این خط با حرم مطهر رضوی چندان منطقی نیست. چرا که در بسیاری از کشورها مدیران شهری تلاش می کنند تا شهروندان و گردشگران تا جایی که امکان دارد با پیاده روی و قدم زدن در فضاهای شهری یا تجاری و تفریحی به گشت زنی در شهر بپردازند تا ضمن تقویت نبض اقتصادی بازار، جاذبه های شهری نیز دیده شود.

 

دکتر وکیلی با انتقاد از نگاه رایج در این گونه پروژه ها درباره نحوه اقناع شهروندان برای اخذ رضایت آنان گفت: ادبیات "اقناع پس از اجرا" برای این پروژه ها مناسب نیست.

 

پیوست فرهنگی در پروژ های شهری یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

در بخش دوم این نشست هوشنگ غلامزاده معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری مشهد درباره این نشست گفت:‌ تجربه رویدادهای گذشته در شهر مشهد نیاز به پیوست فرهنگی را اجتناب ناپذیر می کند. این مطالعات و ارائه پیوست های فرهنگی در آتیه اثرات مثبت خود را خواهد گذاشت. ما هم به دنبال این نیستیم که با شخم زدن شهر، سبک زندگی مردم را نیز شخم بزنیم. بنابراین برای حل یکی از مشکلات همیشگی مدیران شهری در خصوص ارتباط گیری و افکارسنجی شهروندان، پیش از اجرای پروژه آستین همت را بالا زده ایم تا طرحی با کمترین ضریب خطا را به سرانجام برسانیم.

 

وی درباره به حداقل رساندن زمان پروژه که یکی از دغدغه های مهم شهروندان است گفت: برنامه ریزی ما به گونه ای است که ظرف مدت 6 تا 8 ماه از چند جبهه در نقاط مختلف این طرح اجرا شود .

 

وی در اشاره به  انتقادات وارد شده به این پروژه گفت: امروز باید به راهکارهایی برای کاهش مخاطرات پرداخت و به رغم اینکه باید در مرحله مطالعات اولیه این پیوست فرهنگی و اجتماعی به آن الصاق می شد اما اقدام کنونی ما نیز برای کاستن از دغدغه هایی است که بعضاً می تواند منجر به عوارض گسترده در شهر شود.

 

حمل و نقل شهری محصول یک زندگی اجتماعی است

عطارزاده رئیس سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز  با یادآوری آمارهایی از جابه جایی مسافران شهری گفت: اجرای خط یک قطار شهری تنها توانسته است یک درصد حمل و نقل شهری و با راه اندازی خط دو و سه نیز نهایتاً 10 درصد از حجم مسافران شهری در مشهد جابه جا خواهند شد. این درحالی است که هم اکنون اتوبوسرانی بیش از 19 درصد انتقالات شهری را بر عهده دارد و این سهم باید به 40 درصد افزایش یابد.

 

وی افزود: اینکه گفته می شود احداث بی آر تی در برخی معابر مانند طبرسی جنوبی موجب افزایش بار ترافیکی شده است با توجه به مستندات موجود امری نارواست. اینکه کسبه در این محدوده متضرر شده اند یا حجم نقل و انتقال کاهش یافته است بیش از اتوبوس رانی متوجه سایر متولیان شهری است که  وظایف خود را در مهندسی تجاری این محدوده و یا تعریض آن به خوبی انجام نداده اند.

 

وی درباره تبعات روانی ناشی از ایجاد ترافیک احتمالی توسط اتوبوسرانی گفت: هم اکنون مشکلاتی که خودروهای شخصی به وجود آورده اند بیش از اتوبوس رانی است و نتیجه این ترددهای غیر ضرور کاهش آستانه تحمل روانی مردم است.

 

رئیس سازمان اتوبوسرانی مشهد با اقتصادی دانستن  اجرای این طرح در شهر گفت: پروژه خط سه بی آر تی در مدت 6 تا 8 ماه و با پوشش 25 کیلومتری و با هزینه ای به مراتب پایین تر از احداث یک کیلومتر از قطار شهری انجام خواهد پذیرفت .

 

وی با اذعان به اینکه شیوه ارتباطی با شهروندان در بسیاری از حوزه های  شهری از جمله اتوبوسرانی مناسب نیست تصریح کرد: شیوه ارتباط مناسب و آرام با شهروندان در تخصص ما نیست و متولیان فرهنگی باید برای این موضوع گام به پیش نهند. اگر امروز اتوبوسرانی مباردت به انجام پژوهش و افکار سنجی نموده است فقط به این دلیل است که بتوانیم زمینه های لازم برای به خداقل رساندن نارضایتی شهروندان را فراهم آوریم.

 

معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری مشهد درجمع بندی نتایج حاصل از این جلسه تصریح کرد: باتوجه به نظرات کارشناسی ارائه شده؛ دبیرخانه شورای راهبری پیوست شرح خدماتی را که مبتنی بر آرای اعضای شوراست به معاونت حمل ونقل اعلام می کند واین معاونت نیز با افزودن مشاورانی برنامه را اصلاح و تکمیل می کندو برای جمع بندی نهایی به شورا ارائه میکند تا این پروژه با کمترین عوارض  اجرا شود.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون