تاریخ خبر: کد خبر: 5466

پیگیری «قاصدنیوز» از مسئولان درباره کمبود شدید آب در روستاهای اطراف مشهد در آستانه ماه رمضان/

مردم روستاها در تشنگی؛ متجاوزین در حال دزدی از لوله‌های آبرسانی

در مسیر لوله‌ها آب رسانی به روستا باغی است که نزدیک به مصرف هزار خانوار آب مصرف می‌کند یا درجایی دیگر با مجوز شرکت آب در مسیر لوله انشعابی برای خوراک دام قرار داده‌شده است، که شب و روز از آن آب هدر می‌رود.

مردم روستاها در تشنگی؛ متجاوزین در حال دزدی از لوله‌های آبرسانی

روستای خلق آباد که در شش کیلومتری جاده مشهد-کلات واقع‌شده در طی چند سال گذشته با مشکل کمبود آب آشامیدنی و در مقاطعی قطع کامل آن مواجه بوده است. در آستانه ماه مبارک رمضان، «قاصدنیوز» جزئیات این موضوع را پیگیر ی کرده است

 

یکی از اهالی روستای خلق آباد که خواست نامی از او برده نشود در این رابطه به «قاصدنیوز» گفت: مشکل کمبود آب به چندین سال قبل برمی‌گردد. این مشکل با اعتراض مردم روستا به‌طور موقتی حل شد اما از پارسال مجدد مشکل کم‌آبی خیلی زیاد شده است، در حدی که مردم نه روز آب داشتند و نه شب. به همین دلیل کمبود آب و آلودگی، بیماری‌ها بسیار گسترده شده بود.

 

وی ادامه داد: در پی این اتفاق دهیاری روستا در طی چندین ماه نامه‌نگاری کرده بود، اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا این‌که مردم بازهم دست به اعتراض زدند و با تجمع در محل جاده روستا منتظر مسئولین امر شدند. این تجمع توسط مأمورین انتظامی جمع شد و مشکل آب بازهم به‌طور موقتی حل گردید. اما مجدد مشکل کمبود و قطعی آب شروع به طوری که ما نه شب و نه روز آب نداشتیم.

 

اما مشکل قطعی و کمبود آب روستای خلق آباد چیست؟

مسیر اصلی لوله‌های آبی که از منبع آب به روستای خلق آباد می‌رسند از زمین‌ها و ویلاهای  مردم رد شده است. مردم و صاحبان این لوله‌ها هم به خود اجازه می‌دهند که لوله‌ها را سوراخ کنند و به‌صورت غیرقانونی از آب آن استفاده نمایند. نه شرکت آب جلوی افراد را می‌گرفت و نه آن‌ها حاضرند دست از این کار بردارند.

 

به‌عنوان‌مثال در مسیر این لوله‌ها باغی است که نزدیک به مصرف هزار خانوار آب مصرف می‌کند یا درجایی دیگر با مجوز شرکت آب در مسیر لوله انشعابی برای خوراک دام قرار داده‌شده است، که شب و روز از آن آب هدر می‌رود.

 

این مشکلات باعث می‌شود عملاً آبی به روستا نرسد و به قول ساکن این روستا، آب دزدی‌ها موجب کمبود آب می‌شود.

 

این ساکن روستای خلق آباد در رابطه با پیگیری برای رفع مشکلشان گفت: باوجود پیگیری‌ها و برگزاری جلسات مختلف شرکت آب مشکل را به فرمانداری محول می‌کرد و فرمانداری به استانداری پاس می‌داد!

 

او همچنین افزود: در آن زمان با پیگیری‌های آقای اژه‌ای و معاونت سیاسی فرمانداری مشکل به‌طور موقت حل شد. اما مشکل آب‌دزدی‌ها همچنان ادامه دارد. البته از پارسال مسیر لوله‌هایی که از زمین‌های مردم رد می‌شد را در بعضی جاها عوض کردند و به کنار جاده بردند. اما بازهم به‌طور کامل مشکل حل‌نشده است.

 

برای پیگیری این موضوع «قاصدنیوز» با معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری مشهد به گفتگو پرداخت.

 

عبدالله ارجائیسید عبدالله ارجاعی ضمن اشاره به اینکه مشکل اساسی، کمبود منابع آبی و کمبود اعتبار مالی در کل شهرستان و در حوزه آب و فاضلاب شهرستان است، گفت: درباره تأمین آب شرب روستاهای ده غیبی و خلق آباد در حد رفع نیاز مردم به سمت روستا حرکت می‌کند اما به دست مردم نمی‌رسد.

 

وی در خصوص علت این مسئله خاطرنشان کرد: تعداد زیاد انشعابات غیرمجاز که مطابق آمار چیزی قریب به 400 مورد است در این دو روستا باعث شده آب به مردم این منطقه نرسد. متأسفانه برخی از این انشعابات، مصرف کارگاهی و باغ و ویلا است.

 

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری مشهد افزود: برای رفع مشکل نیاز به جمع‌آوری انشعابات غیرقانونی است که در این خصوص با شرکت آب و فاضلاب روستایی مشهد گفتگو شده تا با پشتیبانی عوامل انتظامی اقدام نماید و هر جا که نیاز به حضور بنده به‌عنوان معاون فرماندار باشد حاضر خواهم شد.

 

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مشهد نیز دراین‌باره به «قاصدنیوز» گفت: معضل انشعابات غیرمجاز در کلآب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد در مناطق روستایی همانند میامی، تپه سلام و... وجود دارد و در این خصوص با هماهنگی معاون فرماندار هماهنگی شده و اکیپ موردنظر تشکیل و پیگیری خواهد شد.

 

محمد سهرابی خاطرنشان کردن: اگر مصرف درست باشد به میزان موردنیاز تولید داریم. بیشترین معضل در تأمین آب دام است و برای این موضوع هم هیچ نهادی زیر بار تأمین آن نمی‌رود.

 

وی پیرامون مشکل آب روستای خلق آباد گفت: آن‌قدر که انشعاب زیاد است هم‌اکنون در حال تغییر لوله‌های قبلی به لوله گالوانیزه هستیم تا متجاوزین امکان انشعاب غیرمجاز را نداشته باشند. در این خصوص نیز برای رفع مشکل انشا الله تا 10 تا 15روز برخورد مناسب با همکاری فرمانداری و عوامل انتظامی صورت خواهد گرفت.

 

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی در انتها با اشاره به وجود90هزار مشترک آب روستایی گفت: معضل اصلی در ساخت‌وسازهای غیرمجاز است که به‌طور طبیعی وقتی خانه‌ای ساخته شد مالک آن به‌صورت غیرمجاز درصدد تأمین گاز، برق و آب آن بر خواهد آمد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون