تاریخ خبر: کد خبر: 3459

گفتگوی «قاصدنیوز» با دو تن از فعالان حرکت پیاده روی رضوی/

خادمان زائرین پیاده به توزیع مواد خوراکی بسنده نکنند/ لزوم استفاده از ابزارهای هنری در ترویج پیاده روی مشهد

خادمان زائرین پیاده به توزیع مواد خوراکی بسنده نکنند/ لزوم استفاده از ابزارهای هنری در ترویج پیاده روی مشهد

مدیر بزرگترین کاروان زائران پیاده به مشهدمقدس در گفتگو با «قاصدنیوز» گفت: خادمان زائران پیاده، نباید تنها به توزیع مواد خوراکی بسنده کنند بلکه آن‌ها با آموزش آداب زیارت و توزیع کتب ادعیه و اقلام فرهنگی، زائران را نسبت به ماهیت پیاده روی و زیارت امام معصوم آگاه کنند تا زائر با آگاهی و بصیرت در این پیاده روی شرکت کند.

 

رضا خیاری افزود: کاروان ما که از سوی نیشابور به مشهد با پای پیاده روانه می شود، یکی از پرجمعیت ترین کاروان های پیاده رضوی است که تنها مختص خواهران است و جمعیتی بالغ بر 4000 نفر در آن شرکت می کنند. سال به سال هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود اما در مقابل این فزونی جمعیت ما مجبوریم در ثبت نام محدودیت ایجاد کنیم تا تعداد زائران پیاده از بیش از ظرفیت مجاز نشوند.

 

این مدیر کاروان پیاده روی مشهد تاکید کرد: ما از بودجه بیت المال هیچ کمک مالی نمی خواهیم اما لطف بزرگی که مسئولین می توانند در قبال این زائران انجام دهند؛ حل مساله اسکان بین راهی است. همچنین امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی سیار و تانکر آب که در مسیر خیلی کم است که باید تمهیداتی برای این مساله فراهم گردد.

 

وی در توصیه ای به خادمان ایستگاه های بین راهی گفت: در بین ایستگاه های صلواتی بین راهی متاسفانه  نوشیدنی های غالباً با طبع سرد را عرضه می شود که این مسئله در هوای سرد، نیاز زائران به سرویس بهداشتی را دوچندان می‌کند. توزیع « شیر» و «شیرکاکائو» هم در این ایستگاه ها اصلا برای زائران پیاده مناسب نیست و این مسئله را بارها به مسئولین بهداشتی تذکر داده ایم.

 

خیاری افزود:  هر ایستگاه صلواتی باید یک روحانی داشته باشد تا به مسائل شرعی این زائران پاسخ دهد، البته ما در کاروان مان چند روحانی همراه داریم ولی 3 یا 4 روحانی کفاف 4000 زائر پیاده را نمی دهد. سازمان تبلیغات اسلامی هم در هدایت روحانیون به سمت این کاروان‌های پیاده، ضعیف عمل می‌کند.

 

مدیر بزرگترین کاروان زائران پیاده به مشهد در انتها از سازمان‌ اتوبوسرانی، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی که در خدمت به زائران پیاده سنگ تمام گذاشتند تشکر کرد.

 

 

همچنین حجت الاسلام ولایی از فعالان ملی حرکت پیاده روی رضوی آخر صفر در گفتگو با «قاصدنیوز» با اشاره به راه اندازی تشکلی در سطح ملی با نام ستاد مردمی پیاده روی رضوی که وی دبیری آن را بر عهده دارد، گفت: در راه ملی شدن «طرح پیاده روی رضوی» از دو جنبه ضعف دارد: ضعف اول، بحث فرهنگ سازی تبلیغ پیاده روی رضوی است که مسئولین کشوری نگاه عمیقی نسبت به این مساله ندارند؛ حتی امسال هم که آمار زائران صعودی بود، اطلاع رسانی لازم به مردم برای انعکاس چنین حرکت با عظمتی انجام نشد.

 

وی افزود: متاسفانه امور ترویجی و تبلیغی برای تشویق مردم برای شرکت در این مراسم یا خدمت رسانی به زائران انجام نمی شود و مسئولین اگر در این زمینه همت لازم را به خرج دهند، این حرکت گسترش می یابد. همچنین استفاده از ابزارهای هنری مثل مستندسازی، سریال سازی و... هم در گسترش این کار می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

ولایی ضعف دوم در راه ملی شدن طرح پیاده روی رضوی را موضوع تامین زیر ساخت‌های لازم برای خدمت دهی به زائران پیاده دانست و گفت: تمهیدات مسئولین در این زمینه در حد لازم و اساسی نیست. مثلا هنوز در جاده ها یک مسیر امن برای حرکت زائران پیاده وجود ندارد و آنها مجبور هستند از حاشیه جاده ها عبور کنند و بسیاری از موکب‌ها  با مشکل آب، برق و گاز مواجه هستند.

 

این فعال حوزه پیاده روی رضوی تاکید کرد: تامین این زیر ساخت‌ها از عهده مردم عادی خارج است که اگر مسئولین در این زمینه به مردم کنند آنها خود به خود ایستگاه های صلواتی را برپا می کنند و به کمک زائران می آیند.

 

وی موازی کاری، عدم برنامه ریزی و ساماندهی نشدن نهادهای خدمت رسان را  یکی دیگر از مشکلات این طرح دانست و افزود: این عدم ساماندهی باعث شده است که بعضی از کاروان های پیاده هیچ برنامه فرهنگی به جز پیاده روی نداشته باشند یا بعضی از موکب ها از تعداد مراجعه کنندگان خود برای اسکان شبانه آنها باخبر نباشند.

 

حجت الاسلام ولایی در انتها گفت: ما برای حل این مشکل فرهنگی، تشکیل یک «ستاد عالی هماهنگی» را پیشنهاد داده ایم که امیدواریم هر چه زودتر این ستاد تشکیل شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون