تاریخ خبر: کد خبر: 3436

سنت ۱۲۰۰ ساله زنان نوغان، در سالگرد شهادت امام رضا(ع)

در تاریخ ثبت شده است که پس از شهادت امام رضا (ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسرانشان از آنها اجازه خواستند تا تن غمبار و مطهر امام مهربانی امام رضا(ع) را با برگزاری تشیع جنازه ای با شکوه به خاک بسپارند

 سنت ۱۲۰۰ ساله زنان نوغان، در سالگرد شهادت امام رضا(ع)

به گزارش قاصد نیوز، صدای سوگواری 200 زن نوغان در صدای سوگواری هزاران زن مشهدی امروز طنین انداز شد تا باز هم مشهد عزادار از دست دادن دردانه خراسان باشد.

 

همزمان با شهادت امام رضا(ع) هزاران زن نه تنها از محله نوغان بلکه از سراسر مشهد الرضا خود را به این محله رساندند و با در دست داشتن شاخه‌های گل به طور نمادین به رسم هرساله خود مراسم تشییع امام رضا(ع) را پرشور تر از هرسال برگزار کردند.

 

زنان نوغان نخستین عزاداران تربت پاک امام هشتم(ع) هستند، آنها که با بخشیدن مهریه خود و برپایی مراسم سوگواری ثامن‌الاحجج(ع)، ارادت خود را به ساحت اهل بیت(ع) به منصه ظهور گذاشتند وامروز نیز با گذشت 1200سال همچنان این حرک پا برجاست.

 

در تاریخ ثبت شده است که پس از شهادت امام رضا (ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسرانشان از آنها اجازه خواستند تا تن غمبار و مطهر امام مهربانی امام رضا(ع) را با برگزاری تشیع جنازه ای با شکوه به خاک بسپارند...

 

به نوعی زنان نوغان نخستین عزاداران تربت پاک امام هشتم(ع) بودند و امروز روایت پرشور بخشیدن مهریه زنان نوغان مشهدی و برپایی مراسم سوگواری ایشان همزمان با شهادت ثامن الاحجج(ع)، صدها سال است که ورد زبان همگان است و اکنون دست مایه حرکت عظیم بانوان نوغانی در تشییع نمادین پیکر حضرتش  در جوار حرم رضوی شده است.

 

و هرساله زنان نوغان مراسم نمادین تشیع پیکر مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) را از گنبد خشتی تا حرم رضوی با در دست داشتن شاخه‌های گل برگزار می‌کنند این مراسم هشت سال است که به صورت تشییع نمادین پیکر مقدس علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) از محل مسجد امام رضا(ع) در محله نوغان کنونی به سمت حرم رضوی احیاء شده و تاکنون ادامه یافته است و زنان امروز محله نوغان به تبعیت از مادران گذشته خود و به خاطر عشق و ارادتشان به ساحت اهل بیت(ع) خاصه امام رضا(ع) این یادواره را هر ساله برگزار می‌کنند.

 

در برخی از منابع ذکر شده است که زنان محله نوغان بعد از شهادت حضرت رضا(ع) با گذاشتن نامهایی مانند عبدالرضا، علی‌رضا، محمدرضا، غلامرضا و ... در ترویج نام و یاد اما هشتم(ع) نقش موثری داشتند ضمن اینکه در برخی منابع ذکر شده است زنان نوغان برای رعایت مسایل شرعی تدفین حضرت، در اقدامی معنوی مهریه خود را به همسرانشان بخشیده و در مراسم عزاداری حضرت رضا(ع) شرکت کردند.

 

مشهدی، یکی از زنان قدیمی محله نوغان است که سالها است در مراسم سوگواری امام رضا(ع) حضور دارد؛ می‌گوید: زنان نوغان از زمانی که من جوانی بیش نبودم هر سال در روزهای آخر صفر، سفره‌های نذری خود را پهن می‌کنند  و در رو دیوار کوچه‌ها با پرچم و کتیبه سیاه پوش می‌شود و تا روز شهادت امام رضا(ع) مراسم عزاداری  در اکثر منازل برپا می‌شود و در روز شهادت امام رضا(ع) به تبعیت از زنان روستای نوغان که پیکر امام رضا(ع) را تشییع کردند ما نیز به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) حرکت می‌کنیم.

وی افزود: سنت هزار ساله زنان روستای نوغان همچنان در محله تاریخی و قدیمی نوغان مشهد برگزار می‌شود و این رسم نیز به دختران و نوه‌های ما رسیده است به طوری که هر سال بر تعداد زنان نوغان افزوده می‌شود و این نشان از ارادت زنان نوغان  به امام رضا(ع) است.

 

رضازاده یکی دیگر از زنان محله نوغان که با دیگر زنان این محله امروز جا بر گام های زنان نوغان گذاشته است می‌گوید: زنان نوغان حرکت بسیار بزرگی از خود در تاریخ ثبت کردند و تا زمانی که محله نوغان پابرجا است زنان نوغان راه آنان را ادامه خواهند داد.

 

وی می‌افزاید: عشق و ارادت به امام رضا(ع) در بین زنان نوغان زبانزد است هنوز هم ماه محرم و صفر که می‌شود عطر خاصی در محله نوغان به مشام می‌رسد هنوز هم زنان نوغان به رسم دیرینه شیر زنان این محله در روز شهادت امام رضا(ع)  گرد هم می‌آیند و به طور نمادین مراسم تشییع پیکر امام رضا(ع) را تا حرم مطهر رضوی برگزار می‌کنند هنوز هم شور و عشقی وصف نشدنی در دلهای زنان نوغان وجود دارد انگار بذر ارادت زنان روستای نوغان در دل نسل های بعد از انها نیز کاشته شد است بطوری که ما این ارادت را از مادرانمان و فرزندانمان از ما به ارث برده اند و تا نسل زنان نوغان وجود دارد این حرکت تاریخی ادامه خواهد داشت.

 

یکی دیگر از زنان محله نوغان می‌گوید: زنان نوغان نخستین عزاداران تربت پاک امام هشتم (ع) و اولین کسانی هستند که در آن برهه تاریخی بعد از تشییع امام رضا (ع) در جوار مدفن آن امام همام در رثایش گریستند و این سنت را به قدمت 12 قرن زنده نگه داشتند و آن را به دخترانشان انتقال دادند و ما نیز این حرکت و سنت عظیم تاریخی زنان نوغان را به فرزندانمان منتقل خواهیم کرد.

 

وی بیان می‌کند: امروز نه تنها زنان نوغان بلکه تمام زنان مشهد الرضا به سوگ نشسته‌اند یاد حرکت زنان و گرامیداشت آنها بعد از 1200 سال نشان از رافت بی‌کران امام رضا(ع) است.

منبع: تسنیم

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون