تاریخ خبر: کد خبر: 3329

هوای مشهد همچنان وارونه!

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی می گوید: معمولا در پاییز و زمستان به دلیل بروز پدیده وارونگی هوا، وضعیت هوای مشهد در شرایط ناسالم و هشدار قرار می گیرد.

هوای مشهد همچنان وارونه!
آلودگی هوا پای ثابتِ پاییزهای این چند سال اخیر بوده است تا نفس مشهدی ها، در این روزها با این هوایی که وارانه شده، تنگ و تنگ تر شود. دیروز مشهد ششمین روز آلوده اش را در آذرماه از سر گذراند تا پاییز کم بارش امسال، یکی از آلوده ترین خران های این چندسال اخیر باشد.

 

طبیعی ست که تداوم این آلودگی، ضرورت اجرای طرح های پیشگیرانه و مقابله ای با این پدیده را یادآور می شود و حتی عده ای از مسئولان را به فکر مرور طرح های قدیمی می اندازد.

 

یکی از این طرح ها، «تعطیلی پنج شنبه ها» بود که حتی تا مرحله تصویب هم پیش رفت اما هیچ وقت به مرحله اجرا درنیامد؛ اخیرا هم مسئولان از بعضی تدابیری می گویند که مقرر است جایگزین این طرح شود. یکی از این طرح ها، مدیریت زمانی فعالیت های کلان‌شهر مشهد بوده که قرار است بر اساس آن آغاز و پایان فعالیت های نهادهای پویای شهری نظیر ادارات، مدارس، بانک ها و... مشخص و تفکیک شود، البته به ثمر رسیدن این طرح هنوز مشخص نیست و معطل اظهارنظرمسئولان پایتخت نشین می باشد.

 

ماموریت های خاص برای دستگاه ها در روزهای خاکستری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی می گوید: معمولا در پاییز و زمستان به دلیل بروز پدیده وارونگی هوا، وضعیت هوای مشهد در شرایط ناسالم و هشدار قرار می گیرد.

 

واحدی می افزاید: صبح روز گذشته به دلیل بالا بودن غلظت ذرات معلق آلاینده با قطر کمتر از ٥/٢میکرون، هوای کلان‌شهر مشهد با شاخص کلی کیفیت ١٣٤ (PSI) برای گروه‌های خاص، در شرایط ناسالم قرار داشت.

 

وی تاکید می کند: براساس آیین نامه کاهش آلودگی هوا، با قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط ناسالم، دستگاه های اجرایی باید اقداماتی را جهت کاهش آسیب ها در دستور کار خود قرار دهند و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم به عنوان دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوا بر روند فعالیت دستگاه ها نظارت کند.

 

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه دودزا توسط راهنمایی و رانندگی، انتشار اطلاعیه در خصوص وضعیت ناسالم هوای کلان‌شهر مشهد در شبکه استانی از جمله این اقدامات است.

 

طرحی برای مدیریت بار ترافیکی مشهد

واحدی در ادامه از تصویب طرح مدیریت زمانی فعالیت های مشهد در شورای ترافیک استان خبر می دهد و می گوید: بر اساس این طرح، فعالیت های شهر مشهد تفکیک شده و برای هر فعالیتی که به پیک ترافیکی منجر می شود، زمان شروع و پایان تعریف می شود.

 

او تاکید می کند: طرح مدیریت زمانی فعالیت های مشهد برای تصویب نهایی به شورای عالی ترافیک ارسال شده اما زمان بررسی آن در این شورا هنوز مشخص نشده است.

 

وی البته تصریح می کند که؛«در این طرح، سناریوی تغییر ساعت کاری مشاغل مختلف نظیر ادارات، مدارس، بانک ها و ... در ساعات اوج ترافیک صبح و عصر با شیفت نیم ساعت ارائه شده است.»

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی تصریح می کند: در جلسه چهارشنبه این هفته شورای عالی ترافیک کشور، بازنگری طرح جامع حمل و نقل کلان‌شهر مشهد مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت تایید اعضای این شورا به صورت نهایی مصوب شود. واحدی یادآور می شود: با تصویب بازنگری این طرح در شورای عالی ترافیک کشور، بار ترافیک مشهد بهتر از گذشته مدیریت خواهد شد که البته این خود می تواند در کاهش آلودگی هوای این کلان‌شهر

اثرگذار باشد.

 

هوای مشهد از سه شنبه هفته گذشته در حالت هشدار بوده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم در این ارتباط با تایید منتفی شدن اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه های ادارات کلان‌شهر مشهد می گوید: به رغم تداوم آلودگی، به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان، این طرح را در اولویت برنامه‌های مقابله ای و پیشگیرانه خود قرار نداده اند.

 

حمید صالحی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، می افزاید: بدون شک دیگر طرح های پیشنهادی در راستای کاهش آلودگی هوای کلانشهر مشهد، نمی توانند جای طرح تعطیلی پنجشنبه های ادارات را بگیرد.

 

او تاکید می کند: ما هم موافق تعطیلی پنجشنبه های ادارات در مشهد نیستیم ، چرا که این بار اقتصادی برای شهر به دنبال دارد ، اما راه گریز دیگری جز این وجود ندارد.

 

او می گوید: به دلیل پایداری شرایط جوی و بروز پدیده وارونگی، وضعیت هوای کلانشهر مشهد روز گذشته برای ششمین روز متوالی در حالت هشدار قرار گرفت.

 

وی تصریح می کند: بر اساس گزارش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا، میانگین شاخص کلی کیفیت هوای دیروز مشهد، ١١٦ (PSI) بود.

 

صالحی با بیان اینکه هوای کلان‌شهر مشهد از سه شنبه هفته گذشته در حالت هشدار قرار دارد، می گوید: بیشترین بار آلودگی هوا در مشهد به ترتیب از ایستگاه های واقع در مناطق تقی آباد با ١٥٦(PSI)، خیام با ١٥٤(PSI)، نخریسی با ١٥٢(PSI) ، ویلا با ١٢٦ (PSI) و شهرک شهید رجایی با ١١١ (PSI) گزارش شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ابراز می کند: قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ١٠١ تا ١٥٠ (PSI) به معنای وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان است و اعداد بین ١٥١ تا ٢٠٠ (PSI) نیز حالت هشدار و آلوده برای همه سنین محسوب می شود.

 

او تاکید می کند: امیدواریم با اقداماتی که در راستای کاهش آلاینده های جوی صورت می گیرد، آلودگی هوای کلان‌شهر مشهد به مرحله اضطرار نرسد.

 

صالحی از تشکیل کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوای کلانشهر مشهد خبر می‌دهد و می گوید: این کارگروه صبح فردا (دوشنبه) در محل استانداری خراسان رضوی تشکیل جلسه می دهد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، دستگاه های مرتبط گزارش عملکرد خواهند داد.


منبع: شهر آرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون