تاریخ خبر: کد خبر: 2284

با حضور حجت الاسلام میرباقری و شعرخوانی شعرای آئینی:

همایش معرفی طرح ملی اصحاب الحسین(ع) برگزار شد

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح در ابعاد ملی و بین‌المللی در حال توسعه است، طی پیشنهادی اعلام کرد: ما توصیه می‌کنیم که طرح اصحاب‌الحسین(ع) در قالب ستادهای مردمی با حمایت علمای عظام تحت عنوان «بنیاد ملی اصحاب الحسین(ع)» پی‌ریزی شود.

همایش معرفی طرح ملی اصحاب الحسین(ع) برگزار شد

به گزارش قاصدنیوز، همایش آشنایی با طرح اصحاب الحسین(ع) 18 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

در آغاز مراسم، پس از قرائت زیارت عاشورا و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سید وحید موسویان، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در خراسان رضوی درباره طرح اصحاب‌الحسین(ع) گفت: این طرح، یک برنامه جامع فرهنگی است که ریشه در معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد و حرکت نخستین آن از دو سال قبل در زمینه شعر، به وسیله اساتید برجسته شعر مشهد آغاز شد، این طرح علاوه بر این به وسیله سرویس پیامک در سطح استان و کشور به ابعاد شخصیتی یاران امام حسین(ع) می‌پردازد و هم ختم روزانه زیارت عشورا دارد.

 

موسویان با بیان اینکه متأسفانه شیعیان از اسامی دقیق اصحاب امام حسین(ع) مطلع نیستند، اظهار کرد: این مجموعه فعالیت‌هایش به صورت مردمی اداره می‌شود، برای نمونه ما قصد داریم در ایام محرم با هماهنگی برخی از ایستگاه‌های صلواتی، هریک از آن‌ها را به نام یکی از یاران امام حسین(ع) نامگذاری کنیم تا در آنجا به وسیله بروشور، اصحاب سیدالشهداء(ع) به مردم شناسانده شوند.

سید وحید موسویان

وی ضمن ابراز تأسف از برخی نام‌گذاری‌های والدین برای فرزندان گفت: متأسفانه در جامعه امروز، برخی از پدرها و مادرها اسامی مختلفی برای فرزندان خود برمی‌گزینند اما از اسامی یاران امام حسین(ع) برای فرزندان خود نامی را انتخاب نمی‌کنند، این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود بلکه ما در جایی مشاهده نکرده‌ایم که خیابان یا میدانی را به نام این بزرگواران مزین کنند.

 

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح در ابعاد ملی و بین‌المللی در حال توسعه است، طی پیشنهادی اعلام کرد: ما توصیه می‌کنیم که طرح اصحاب‌الحسین(ع) در قالب ستادهای مردمی با حمایت علمای عظام تحت عنوان «بنیاد ملی اصحاب الحسین(ع)» پی‌ریزی شود.

 

وی با بیان اینکه انتهای عرفان، مقام شهادت است که در این باره امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «شهادت از مختصات انسان کامل است که رسیدن به این مقام والا سیر ربوبی را می‌خواهد و نه تنها دست ما خاک نشینان از آن کوتاه است که افلاکیان از دست یابی به آن عاجز هستند و ملکوتیان با مقام اسرارآمیز آن فاصله دارند»، ابراز کرد: می‌توان نتیجه گرفت اصحاب امام حسین(ع) دارای مقام هستند و یک شبه ره صد ساله‌ای را طی کردند که انبیای الهی آن را پیموده بودند.

 

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری، رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم طی سخنانی اظهار کرد: یاران امام حسین(ع) پای پرونده‌هایشان امضاهای مهمی قرار دارد که شامل حال همه نمی‌شود زیرا ایشان قبل از آنکه بیعت خود را در شب آخر از روی دوش آن‌ها بردارند، فرمودند: «من باوفاتر از اصحاب خودم کسی را نمی‌شناسم».

حجت الاسلام میرباقری

حجت‌الاسلام میرباقری مهم‌ترین خصوصیت اصحاب امام حسین(ع) راضی بودن به رضایت خداوند و وفای به عهد ولی خداوند دانست و درباره ریشه‌های وفای به عهد اظهار کرد: نخستین مسئله در وفای به عهد، موضوع مرگ است که اگر برای کسی حل نشود، باعث جدایی او از ولی خدا می‌شود که امام علی(ع) نیز در این خصوص می‌فرمایند: «انس من با مرگ همانند انس طفل به سینه مادرش است».

 

وی با بیان اینکه یاران سیدالشهداء(ع) فراتز از لذات دنیوی می‌خواستند و اگر فقط دنیا را طلب می‌کردند نمی‌توانستند در راه ولی خدا باشند، تأکید کرد: زهیر بن قین پس از پیوستن به امام حسین(ع) و طلاق همسرش به سمت فرماندهی یاران امام حسین(ع) منصوب شد، او به وکالت از یاران امام(ع) گفت: «دنیا نه بقایی دارد و نه عیشی بلکه تلخی‌هایش بیشتر از خوشی‌هایش است، اگر تمامی دنیا به یک عیش بی پایان تبدیل می‌شد و تنها تلخ کامی‌اش مرگ قرار می‌گرفت، ما شهادت در راه شما را بر خلود در این دنیا ترجیح می‌دادیم».

 

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم دومین ریشه وفای به عهد اصحاب امام حسین(ع) را سرعت در از دست ندادن فرصت‌ها دانست و ابراز کرد: غفلت در از دست دادن فرصت‌ها یکی از موانع همراهی با اولیای الهی می‌شود، عده‌ای همچون حبیب ابن مظاهر چنین لحظاتی را از قبل رصد می‌‌کنند و منتظر قرار گرفتن در رکاب امام زمان خود می‌شوند.

پیش همایش اصحاب الحسین(ع) میرباقری

وی با بیان اینکه در روز عاشورا تا وقتی که یاران امام حسین(ع) زنده بودند، هیچ‌گاه نمی‌گذاشتند که اهل بیت(ع) وارد میدان شوند، اظهار کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) در نظر می‌خواستند تا با مهلت دادن به یاران خود، کسی طلبکار ایشان نشود زیرا اگر کسی این گونه می‌بود هیچ‌گاه واقعه کربلا رقم نمی‌خورد.

 

یادآور می‌شود، در خلال مراسم، حجت‌الاسلام سید روح‌الله مؤید، سید‌رضا یعقوبی و سید‌حجت بحرالعلوم از شاعران آئینی به قرائت اشعاری در رثای اهل بیت(ع) پیامبر اکرم(ص) پرداختند.

 

پیش همایش اصحاب الحسین(ع)

پیش همایش اصحاب الحسین(ع)

پیش همایش اصحاب الحسین(ع)

پیش همایش اصحاب الحسین(ع) - علی برادران

 

پیش همایش اصحاب الحسین(ع)

پیش همایش اصحاب الحسین(ع)

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون