تاریخ خبر: کد خبر: 2124

یادواره شهید پهلوان و بنیان‌گذاران «حزب الله افغانستان» در مشهد برگزار شد

یادواره شهید «محمدعلی پهلوان» از فرماندهان و بنیان‌گذاران «حزب الله» افغانستان با حضور مهاجران افغان در شهر مشهد برگزار شد.

یادواره شهید پهلوان و بنیان‌گذاران «حزب الله افغانستان» در مشهد برگزار شد

به گزارش قاصدنیوز، یادواره سردار رشید حزب الله افغانستان، شهید محمدعلی پهلوان شب گذشته با حضور جمعی از خانواده‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران و فرماندهان برجسته جهادی افغانستان در «حسینیه هراتی‌ها» در مشهد برگزار شد.

«محمد کاظم کاظمی» شاعر برجسته افغان در این مراسم، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این یادواره گفت:  در مراسم تقدیر از شهدای افغانستان فقط از چند شهید برجسته و ملی یاد می‌شود و دیگر شهدا که بسیاری از آنها نقش مهمی در دوران جهاد و مبارزه با شوروی داشتند در سایه مانده و از آنها کمتر صحبت می‌شود.

کاظمی در ادامه افزود: یادواره‌هایی با محوریت یک شهید خاص به معرفی او به جامعه کمک بسیاری می‌کند و جوانان و نسل امروز از زوایای گوناگون با این چهره‌ها آشنا می‌شوند.

کاظمی در ادامه به اهمیت خاطره‌نویسی و ثبت خاطرات جهاد اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا خاطرات دوران جهاد با شوروی ثبت و منتشر شود و اگر دیر اقدام کنیم باید افسوس آنها را بخوریم چرا که این خاطرات مثل آثار باستانی و تاریخی ارزش دارند و باید ثبت تاریخی شوند تا برای آیندگان باقی بمانند.

 

در ادامه این مراسم، «سید جواد وحیدی» از علمای افغان «حوزه علمیه قم» و مدیر مرکز پژوهشی «مهدویت» در هرات، ضمن اشاره به مقام شهید و شهادت از دیدگاه قرآن، گفت: اگر ما افتخاری در عالم داریم به خاطر همین شهیدان است که جان خود را در طبق اخلاص نهادند تا ما با عزت و سربلندی زندگی کنیم و باید این سرداران همیشه سرافراز الگوی ما در تمام زندگی باشند.

این عالم افغان در بخش دیگری از سخنان خود، مکتب خاندان پیامبر(ص) را تنها راه نجات بشریت دانست و گفت: قیام انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به آن علت به پیروزی رسید که نشأت گرفته از مکتب اهل بیت(ع) بود و توکل به خداوند و پیروی از این خاندان میتواند بشر را به سعادت برساند.

 

در ادامه این مراسم تعدادی از فرماندهان جهادی و از همرزمان شهید محمد علی پهلوان، به ذکر خاطرات خود از دوران جهاد پرداخته و رشادتهای این فرمانده افغان را کم نظیر توصیف کردند.

 

در این مراسم همچنین، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، یاد و نام شهدا، ایثارگران و جانبازان افغانستانی دوران دفاع مقدس گرامی داشته شد و برخی از رشادت‌های این رزمندگان افغان در دوران هشت سال دفاع مقدس بیان شد.

 

در پایان این مراسم که به همت مرکز «یادیاران» برگزار شده بود از همرزمان شهید محمد علی پهلوان تقدیر به عمل آمد.

 

شهید محمدعلی پهلوان در سال 1318 خورشیدی در هرات متولد شد و با آغاز تجاوز شوروی به افغانستان به صف جهاد پیوست و به عنوان یکی از بنیان‌گذاران «حزب الله افغانستان»، نقش مهمی در مقابله با نیروهای شوروی و دولت کمونیستی داشت و سرانجام در  شهریور سال 1360 خورشیدی در شهر هرات به شهادت رسید و پیکرش در «گذرگاه مهدی» این شهر به خاک سپرده شد.

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون