تاریخ خبر: کد خبر: 1489

دومین جلسه اتاق گفتگوی اصحاب فرهنگ و هنر با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد

دومین جلسه اتاق گفتگوی اصحاب فرهنگ و هنر با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش قاصدنیوز، دومين جلسه اتاق گفت و گوي اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوي با استاندار با حضور تعدادي از پيشکسوتان و مسئولان حوزه هاي فرهنگي و هنري استان صبح ديروز در دفتر استاندار برگزار شد. جلسه اي که 140 دقيقه به طول انجاميد و بخش عمده آن به صحبت هاي صريح اهالي فرهنگ و هنر با چاشني گلايه و درخواست اختصاص داشت.

 

اهالي فرهنگ و هنر خسته اند

مسئول کلاس هاي تخصصي هنرهاي تجسمي استان آغازگر صحبت هاي جلسه بود که به احترام پيشکسوتان حاضر در جلسه لحظه اي قيام کرد. «ابوترابي» سپس با تقدير از نگاه استاندار به مقوله فرهنگ و هنر اين گونه سخن گفت: گفته ها و دغدغه هاي ما بسيار است که بايد در جلسات و کميته هاي تخصصي مطرح شود و من به گفتن اين موضوع بسنده مي کنم که «اهالي فرهنگ و هنر خسته اند ولي گرسنه نيستند، خستگي شان را رفع کنيد. جمله پاياني ابوترابي اين بود که «من يک هنرمندم و سخنور نيستم و حرف هايم را در قالب هنرم بيان مي کنم.»

 

توجه چنداني به موفقيت هاي عکاسان نمي شود

رئيس انجمن عکس استان دومين نماينده اصحاب فرهنگ و هنر بود که صحبت هايش را اين گونه آغاز کرد: متاسفانه در حوزه هايي مانند عکاسي به منابع تئوري غرب وابسته ايم. استاد «مرتضي لطفي» به موفقيت هاي کسب شده توسط عکاسان استان نيز اشاره کرد و گفت: انجمن عکاسان استان 145 عضو رسمي دارد و تا به امروز بيش از 200 رتبه برتر ملي و بين المللي را کسب کرده اند اما نه تنها توجه چنداني به اين موفقيت ها نشده بلکه اين هنرمندان حتي هزينه سفر به کشورهاي برگزار کننده مسابقات و در يافت جوايز خود را هم نداشته اند.

 

راه اندازي خانه فيلم در مشهد ضروري است

سپس نوبت به «شاه محمدي» رئيس انجمن سينماي جوان استان رسيد تا کمي از دغدغه هاي فيلم سازان بگويد و اين که با توجه به سابقه و موفقيت هاي کسب شده در اين حوزه راه اندازي خانه فيلم در مشهد ضروري است.

 

مشکلات موسسات خصوصي فرهنگي هنري

«محمودي» به نمايندگي از موسسات فرهنگي هنري خصوصي نيز دقايقي از مشکلات اين حوزه سخن گفت و تأکيد کرد: دريافت عوارض تجاري و مشکلات مالياتي گاه همکاران ما را به ستوه مي آورد. خواسته محمودي از استاندار هم اين بود که شرايط و ضوابطي تعيين و به ادارات و سازمان ها ابلاغ شود که اقدامات فرهنگي و هنري خود را فقط به موسسات مورد تاييد و داراي صلاحيت بسپارند تا بدين طريق حمايتي نيز از اين موسسات شده باشد.

 

استان را با سينما، تئاتر و عکس در سطح ملي و جهاني معرفي کنيد

در جلسه ديروز تني چند از اهالي سينما و پيشکسوتان اين عرصه نيز حضور داشتند. رضازاده (نويسنده فيلم سينمايي «استرداد»)، کاشي، سيف العلمايي، دبيرزاده، جيراني، شکري و ملت خواه سينمايي هاي حاضر در اتاق گفت و گو بوند که دو نفر از آن ها به نمايندگي از ديگران سخن گفتند. شکري تهيه کننده و کارگردان سينما از اهميت توجه به هنر سينما صحبت کرد و خطاب به استاندار گفت: با استفاده از اين هنر مي توان توانمندي هاي استان در حوزه هاي مختلف را در سطح ملي و جهاني معرفي کرد. شکري افزود: همه ما سربازان فرهنگي استان هستيم و مي توانيم کمک حال استانداري براي پيشبرد اهداف فرهنگي و هنري باشيم.

 

شهرک سينمايي مشهد را احداث کنيد

«شهاب ملت خواه» پيشکسوت کارگرداني استان نيز خواستار احداث شهرک سينمايي در مشهد شد و گفت: فعال شدن اين شهرک در مشهد مقدس مي تواند به عنوان پايتخت معنوي ايران جايگاه ويژه اي در جهان اسلام داشته باشد.«سلطاني» رئيس انجمن بانوان اهل قلم استان هم به برپايي نخستين جشنواره داستان کوتاه با موضوع عفاف و حجاب در مشهد اشاره کرد و خواستار همکاري مسئولان استان براي برگزاري آن شد. «مغاني» رئيس اتحاديه صنعت چاپ خراسان رضوي نيز به اهميت فعاليت فرهنگي در اين حوزه اشاره کرد.

 

رنج نامه تئاتري ها

«کيوان صباغ»، کارگردان مشهدي که سال گذشته با نمايش قرآني «تار شيشه اي» جوايزي را در سطح ملي کسب کرد با لحني متفاوت و به شيوه هنرمندان تئاتر صحبت هايش را خطاب به استاندار بيان کرد و حرف هايش را «رنج نامه» خواند. صباغ از مشکلات هنرمندان تئاتر و کمبود حمايت هاي مالي صحبت کرد از جمله اين که رديف بودجه هاي فرهنگي شهرداري مشهد که مي تواند مورد حمايت ما باشد فقط يک چهل و پنجم شهرداري تهران است. «صدرا يوسفي» رئيس انجمن هنرهاي نمايشي استان هم در ادامه از برگزاري جشنواره تئاتر منطقه اي در بازه زماني 20 تا 24 مهرماه خبر داد و گفت: در اين جشنواره آثار 6 استان در مشهد به روي صحنه خواهد رفت.مدير عامل جامعه قاريان مشهد نيز به سابقه 25 ساله فعاليت اين نهاد مردمي اشاره و از همکاري هاي شهرداري مشهد در اجراي برنامه هاي قرآني در اين شهر تقدير کرد. «محمديان» با اشاره به اين که فعالان عرصه فرهنگ و هنر سربازان جهاد فرهنگي هستند و از تلاش خسته نخواهند شد گفت: رسالت همه فعالان فرهنگي بايد متناسب با معارف و رسالت قرآن و اهل بيت(ع) باشد.

 

مشکل مالي جشنواره خوشنويسي رضوي

علي پور، رئيس انجمن خوشنويسان مشهد هم در صحبت هاي خود به برگزاري جشنواره سراسري خوشنويسي رضوي در شهريور ماه اشاره و اظهار کرد: اولين دوره اين جشنواره در مشهد و 10 دوره بعدي به دليل مشکلات مالي در يزد برگزار شد که خوشبختانه امسال مجدد به مشهد برگردانده شده است اما ممکن است مشکلات اعتباري سبب شود در سال هاي آينده بار ديگر استان هاي ديگر کشور ميزبان اين جشنواره باشند.

 

درهم ريختگي در تصميم گيري هاي فرهنگي

مدير مسئول روزنامه خراسان که به گفته مدير کل ارشاد استان، هم به عنوان يک کارشناس فرهنگي و هم به عنوان فعال رسانه اي به اين جلسه دعوت شده بود گفت: خوشحالم که اولين گام در يک مسئوليت اجرايي که شنيدن حرف ها و دغدغه هاي کارشناسان و صاحب نظران حوزه هاي مختلف است در مديريت جديد استانداري ديده مي شود. «محمدسعيد احديان» در هم ريختگي در تصميمات و نحوه اجراي آن را مشکل عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: با توجه به اين که در حوزه هاي فرهنگي و هنري افتراق ديدگاه وجود دارد بنابراين تعيين اولويت هاي اصلي فرهنگي و هنري استان در شوراي فرهنگ عمومي مي تواند گره گشاي مسئله باشد تا شبکه مسائل مورد نظر طراحي و پي گيري شود. «حميديان» پژوهشگر قرآني نيز از اجراي طرح رايگان آموزش قرآن در مناطق کم برخوردار مشهد گزارشي ارائه کرد و پس از آن جيراني مدير عامل کانون هنرمندان استان، خواستار اختصاص اتاقي در استانداري به اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان اتاق فکر شد.

 

فقط 100 ميليارد تومان بودجه فرهنگي داريم

در ادامه مراسم معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد با اشاره به اين که تلاش کرده ايم اعتبارات فرهنگي شهر را به صورت منطقي توزيع کنيم، در پاسخ به گلايه هاي مطرح شده برخي حاضران در جلسه گفت: مقايسه حمايت هاي شهرداري تهران و مشهد از فعاليت هاي فرهنگي و هنري مقايسه درستي نيست زيرا بود جه فرهنگي ما کمتر از 100 ميليارد تومان است در حالي که شهرداري تهران 2 هزار ميليارد تومان به اين حوزه اختصاص مي دهد که از کل بودجه شهرداري مشهد بيشتر است. «شادکام» افزود: اين گونه نيست که ما فقط وظيفه حمايتي از هنرمندان را به عهده داشته باشيم بلکه شوراي شهر سياست هايي را براي معاونت فرهنگي شهرداري تعيين کرده است و ما موظف به عمل به وظايف درون سازماني خودمان نيز هستيم. شادکام همچنين اين وعده را هم داد که همه فرهنگ سراهاي داراي سالن نمايش به رايگان براي اجراي نمايش ها اختصاص يابد و تبليغات لازم براي حمايت از اين نمايش ها نيز انجام شود.

 

زيرساخت هاي فرهنگي در مشهد بسيار کم است

رئيس حوزه هنري خراسان رضوي نيز از تفاوت فاحش بودجه هنري استان در مقايسه با برخي استان ها از جمله قزوين گلايه کرد و گفت: به نمايندگان مجلس نيز اعلام کرده ايم که براي افزايش اين بودجه تلاش کنند. «رفائي» به اين نکته نيز اشاره کرد که زيرساخت هاي فرهنگي در شهر مشهد بسيار کم است و اميدواريم شاهد تغيير در اين حوزه باشيم.

«هاشم آبادي» مدير کل روابط عمومي آستان قدس رضوي نيز ارتقاي فرهنگ زيارت را از اولويت هاي فرهنگي اين مجموعه اعلام کرد و افزود: آمادگي داريم اصحاب فرهنگ و هنر را با قابليت ها و ظرفيت هاي آستان قدس رضوي آشنا کنيم تا همکاري بيشتري در جهت ارتقاي فرهنگ و هنر صورت گيرد. حجت الاسلام «نهاوندي» مدير کل صدا و سيماي استان نيز تدوين سند راهبردي فرهنگ را ضروري ارزيابي و اظهار کرد: شبکه هاي استاني داراي محدوديت هاي خاصي در توليد برنامه ها هستند که اميدواريم با راه اندازي شبکه ملي زيارت امکانات بيشتري در اختيار داشته باشيم.

در ادامه «صادقي» معاون سياسي امنيتي اجتماعي استاندار به تاثيرگذاري فعاليت هاي فرهنگي و هنري در ساير حوزه ها از جمله حوزه اجتماعي اشاره کرد و گفت: با اجراي برنامه هاي فرهنگي و هنري مي توان آسيب هاي اجتماعي موجود را کاهش داد.

 

سهم بودجه فرهنگي استان را پيگيري مي کنيم

صحبت هاي پاياني اين جلسه به استاندار خراسان رضوي اختصاص يافت تا پس از شنيدن گلايه ها و دغدغه هاي اصحاب فرهنگ و هنر با آن ها سخن بگويد. «عليرضا رشيديان» از تلاش براي گرفتن سهم استان از بودجه هاي فرهنگي کشور خبر داد و گفت: بايد اختلاف فاحش بودجه هاي فرهنگي خراسان رضوي با ساير استان ها پيگيري و تناسب منطقه اي و جمعيتي آن رعايت شود. رشيديان توجه اصحاب فرهنگ و هنر استان به موضوع «مشهد 2017 » را که سال معرفي مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام است خواستار شد و گفت: از هم اکنون بايد برنامه ريزي اصحاب فرهنگ و هنر براي استفاده از اين فرصت انجام شود. استاندار به ظرفيت هاي موجود در آستان قدس رضوي هم اشاره کرد و با تبريک انتصاب مديرکل جديد روابط عمومي اين مجموعه گفت: اگر اين ظرفيت ها در اختيار اصحاب فرهنگ و هنر قرار بگيرد فرصت خوبي براي استفاده از اين امکان بالقوه فراهم خواهد شد که اميدواريم با آمدن آقاي هاشم آبادي چنين فرصتي فراهم شود. استاندار در پايان خواستار تشکيل کارگروه هاي تخصصي در حوزه فرهنگ و هنر استان شد.

 

در حاشيه:

*کيوان صباغ در پايان صحبت هايش که آن را «رنج نامه» ناميده بود گفت: آقاي استاندار، ما رنج نامه مان را خوانديم و منتظر اشک هاي شما مي مانيم. اين جمله لبخند حاضران را به همراه داشت.

*صدرا يوسفي رئيس انجمن هنرهاي نمايشي استان به مشکل سالن شهيدهاشمي نژاد مشهد اشاره کرد و گفت: بيمارستان شهيدهاشمي نژاد در حال گرفتن وجب به وجب اين سالن است و سردخانه بيمارستان به سالن نزديک تر شده است. يوسفي به کنايه گفت: با اين شرايط هنرمندان مي توانند از يک در وارد سالن شوند و از در ديگر به سردخانه بروند!

*استاندار با شنيدن خبر پذيرش مسئوليت در تهران توسط مدير عامل سابق جامعه قاريان مشهد گفت: يکي از تفاوت هاي مشهدي ها با اصفهاني ها اين است که اصفهاني ها همواره در هر کجا که باشند حامي هم هستند اما آقايان مشهدي به محض اين که گنبد طلاي امام رضا(ع) از مقابل چشمشان دور مي شود يادشان مي رود که تعلقي هم به مشهدي ها و خراساني ها دارند.

 

منبع : روزنامه خراسان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون