تاریخ خبر: کد خبر: 8647

فرمانده سپاه امام رضا(ع) تشریح کرد:

برنامه 5 ساله سپاه برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد

رده های بسیج وسپاه وارد کار شده اند و طی 2 سال گذشته 650 پروژه عمرانی با 91 هزارمترمربع زیربنا واعتباری بالغ بر 80میلیارد تومان در حاشیه شهر اجرا کرده ایم.

برنامه 5 ساله سپاه برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد

فرمانده سپاه امام رضا (ع)  در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های آینده سپاه برای ساماندهی حاشیه شهر مشهدگفت: سپاه برنامه ای 5ساله را برای ساماندهی حاشیه شهر در تمام حوزه های عمرانی، امنیتی ،اشتغالزایی ، فرهنگی واجتماعی تدوین کرده است که این برنامه از سال 96اجرایی خواهد شد.

 

به گزارش «قاصدنیوز»، سردار «یعقوبعلی نظری» روزگذشته در نشست خبری تشریح برنامه های سپاه در راستای ساماندهی حاشیه شهر مشهد که در قرارگاه امنیتی ،اجتماعی شهید برونسی برگزار شد، گفت: حاشیه شهر مشهد بر اثر ضعف حضورو کم کاری دستگاه های حاکمیتی درطول سالیان گذشته ایجاد شده و اشاره مقام معظم رهبری درخصوص رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق، ما را متوجه کم کاری هایمان کرد که امیدواریم با به جا آوردن قضای این کم کاری ها قدری از دردهای مردم ساکن  درحاشیه شهر بکاهیم.

 

حاشیه مشهد از شرق تا غرب

وی با بیان این که محدوده جغرافیایی حاشیه شهر مشهد از کوی سیدی در شرق مشهد آغاز شده است و تا جاده قوچان امتداد دارد، اضافه کرد: به این ترتیب حاشیه شهر مشهد وسعتی از شرق تا شمال غرب مشهد را در برگرفته است.

وی تصریح کرد: حاشیه شهر مشهد، مشکلات زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی،کالبد شهری، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی دارد که به دلیل ضعف کارکرد، در طول سال های گذشته ایجاد شده و توسعه یافته و این درحالی است که مردم این مناطق، مردمی متدین وانقلابی هستند و حضور سوءاستفاده کنندگان به دلیل خلاء حضور دستگاه های حکومتی باعث ایجاد ناهنجاری در مناطق حاشیه شهر شده است. وی با اشاره به این که متاسفانه با وجود تدین وتفکر انقلابی ساکنان حاشیه شهر مشهد، ناهنجاری های متعددی در این مناطق وجود دارد، اظهارکرد: برای جبران ضعف حضور وکم کاری ها، باید کیفی ترین کارها را دراین مناطق با هماهنگی سایر دستگاه ها برای کاهش ورفع این ناهنجاری ها عملیاتی کنیم.

 

نظری گفت: با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص رفع مشکلات حاشیه شهر، به موضوع ساماندهی مناطق حاشیه شهر مشهد ورودکردیم اما این کار درابتدا نیاز به احصای مشکلات وبرنامه ریزی وسپس آماده کردن طرح هایی داشت که این کار از دو سال قبل آغاز واجرایی شد.

 

فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: پس از آماده شدن طرح های راهبردی به ساماندهی عرصه های امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی ، بهداشتی ودرمانی در حاشیه شهردرحد بضاعت خود ورود کردیم.

 

وی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به فرمانده سپاه درباره نیاز به ایجاد یک قرارگاه امنیتی، اجتماعی برای پرداختن به مشکلات حاشیه شهر مشهد اشاره واظهارکرد: در پی این رهنمودها، قرارگاه اجتماعی وامنیتی شهید برونسی در مشهد با رویکرد توجه به مشکلات حاشیه مشهد ایجادشد.

 

نظری گفت: یکی از ضعف ها، خلاء حضور بسیج در این مناطق بود که دراین باره اقدام کردیم و ناحیه، حوزه وپایگاه های بسیج را در مناطق حاشیه شهر مشهد توسعه وتعداد آن‌ها را به 12 ناحیه افزایش دادیم و اکنون 6 ناحیه سپاه، در حاشیه شهر فعال هستند.

 

وی افزود : همچنین با افزایش حوزه ها وپایگاه های بسیج، در حال حاضر 24حوزه و254پایگاه ثابت و9پایگاه موقت، فقط در مناطق حاشیه شهر فعال هستند.

 

وی با بیان این که نکته مهم دیگر در حاشیه شهر مشهد، وجود نا امنی ها در این مناطق بود، اضافه کرد: متاسفانه شاهد نا امنی های زیادی در حاشیه شهر بودیم لذا باید این ناامنی ها به سرعت کاهش پیدا می کرد تا مردم ساکن حاشیه شهر احساس امنیت کامل کنند در همین راستا با هماهنگی نیروی انتظامی وحمایت های دستگاه قضایی، پایگاه های بسیج وگشت ها وایست وبازرسی ها را در مناطق حاشیه شهر، راه اندازی کردیم تا امنیت به حاشیه شهر برگردد که خوشبختانه امروزاین مناطق از امنیت خوبی برخوردار است.

 

فرمانده سپاه امام رضا (ع) گفت: البته در کنار این اقدامات، فعالیت های اطلاعاتی در مباحث امنیتی مناطق حاشیه شهر از اهمیت زیادی برخوردار بود تا به وسیله آن، بتوانیم به سلاح های قاچاق، اراذل واوباش وگروه های سازمان یافته دسترسی پیدا کنیم و با انجام این اقدامات، برخورد با این افراد وگروه ها در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به این که یکی دیگر از موضوعات مهم حاشیه شهر مشهد، حضور و توسعه باندهای قاچاق وتوزیع مواد مخدر در این مناطق به دلیل خلاء حضور دستگاه های حاکمیتی بود، اظهارکرد: خلاء حضور این دستگاه ها، باعث شده بود که قاچاقچیان وتوزیع کنندگان مواد مخدر با خیال راحت فعالیت کنند وشاهد تجمع معتادان متجاهر در کال اسماعیل آباد،دروی ، بخش هایی از شهرک شهید رجایی وسایر مناطق حاشیه شهر باشیم.

 

احساس ناامنی ساکنان حاشیه شهر به دلیل تجمع معتادان

وی تصریح کرد: حضور وتجمع معتادان، باعث احساس ناامنی در ساکنان محل به ویژه کودکان وبانوان می شد که خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط دستگاه قضایی، نیروی انتظامی وبسیج، اکنون شاهد چنین صحنه هایی به وسعت گذشته در این مناطق نیستیم هرچند که هنوز این معضل به طور کامل از بین نرفته است و باید برای ریشه کن کردن آن، برخورد قاطع انجام دهیم که نیاز به زمان دارد.

 

نظری به وجود باندهای فساد وجرایم اجتماعی در مناطق حاشیه شهر اشاره کرد وگفت: اراذل واوباش دراین راستا، مردم را اذیت واقدام به تجاوز وسرقت به عنف وزورگیری می کردند که از این بابت در محضر حضرت رضا(ع) شرمنده بودیم لذا بسیج مناطق را فعال وبه آنها اعلام کردیم تا مناطق خود را از وجود اراذل واوباش پاکسازی کنند که این کار انجام شد وفعالیت این افراد، کاهش پیدا کرد وحتی تعدادی نیز توبه کرده اند، اما ما به دنبال آن هستیم که این معضل را ریشه کن کنیم ودراین راستا، بااراذل واوباشی که به کار خود ادامه دهند با شدت برخوردخواهیم کرد.

 

فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: یکی دیگر از مشکلات حاشیه شهر، کمبود خدمات بهداشتی ودرمانی بود که باعث بروز بیماری های مزمن وصعب العلاج شده بود لذا در حد وسع خود، بیمارستان های صحرایی ، احداث و نیروهای متخصص درمانی را به این مناطق اعزام کردیم وغربالگری بیماری های مختلف را دردستور کار قراردادیم.

 

رسیدگی به مشکلات معیشتی

نظری، به مشکلات معیشتی ومحرومیت تعداد زیادی از ساکنان حاشیه شهر مشهد اشاره و اظهارکرد: رسیدگی به این مسائل وکمک به این محرومان نیز در حد وسع، در دستور کار قرار گرفته واجرایی شده و هم اکنون نیز در حال اجراست.

 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مناطق حاشیه ای، کودکان 3 تا 6ساله ای بودند که باید برای تربیت آن ها چاره ای اندیشیده می شد که در این راستا 100مهدکودک قرآنی ایجاد کردیم وسال آینده نیز تعدادی مکتب قرآن راه اندازی خواهد شد. وی به ضعف های زیرساختی وعمرانی مناطق حاشیه شهر، اشاره کرد وافزود: دراین زمینه نیز رده های بسیج وسپاه وارد کار شده اند و طی 2 سال گذشته 650 پروژه عمرانی با 91 هزارمترمربع زیربنا واعتباری بالغ بر 80میلیارد تومان در حاشیه شهر اجرا کرده ایم.

 

نظری اضافه کرد: در کنار این ضعف ها، ضعف در حوزه های فرهنگی با وجود وضع نابسامان، مساجد، حوزه هاومدارس این مناطق مشهود بود که یکی دیگر از فعالیت های ما رسیدگی به وضعیت مساجد ومراکز فرهنگی وتقویت  آن ها به عنوان کانون تربیت اسلامی بود که این کار نیز با مدیریت آیت ا... علم الهدی نماینده ولی فقیه وامام جمعه مشهد که مسئول ستاد فرهنگی ساماندهی حاشیه شهر هستند، انجام شد. وی ضمن تقدیر از همکاری نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی وآستان قدس در راستای انجام اقدامات سپاه در حاشیه شهر مشهد افزود: از همکاری های شهرداری مشهد وسایر دستگاه ها که مارا در راستای انجام اقداماتمان درحاشیه شهر یاری کردند، تشکر می کنیم.

 

منبع: خراسان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون