تاریخ خبر: کد خبر: 8011

تحولات اخیر در استان و آینده سیاسی پیش رو

به قلم: محمدجواد سپهری راد

تحولات اخیر در استان و آینده سیاسی پیش رو

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد طی کمتر از 15 روز معادلات چند ده ساله سیاسی خراسان رضوی به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های سیاسی کشور که کاملا مستحکم به نظر می‌رسید ناگهان دگرگون شود، هفتم اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سطح استان برگزار شد و در شهر مشهد شورای ائتلاف اصولگرایان در هر دو انتخابات پیروز مطلق شد و این در حالی بود که جبهه پیروان در یک سو و جریانات اصلاح طلب در سوی دیگر دارای لیست های متفاوتی بودند و شکست آنها در این انتخابات معنا و مفهوم خاصی داشت و دارد.

 

از طرف دیگر در همان روز آیت‌الله واعظ طبسی به دلیل عارضه تنفسی در بیمارستان بررسی شد و روز جمعه 14 اسفند ماه بر اثر همین عارضه از دنیا رفت، فوت آیت الله واعظ طبسی به دلیل جایگاهی که ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی در استان داشتند به هیچ وجه در معادلات سیاسی استان بر کسی پوشیده نیست.

 

با این دو تحول بزرگ و عمده به جرات می‎‌توان گفت در کمتر از 15 روز معادلات بزرگ استان تغییر کرد،این در حالی است که انتصاب حجت الاسلام ابراهیم رییسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی به عنوان فردی که پیشینه و عملکرد کاملا مشخصی در تحولات سیاسی کشور داشته و از تجربه بالایی در این زمینه برخوردار است این معادله را به شکل معنی داری تغییر می‌دهد.

 

به تعبیری صریحتر با اتفاقات اخیر کفه جریان انقلابی در استان به شکل معنا داری سنگین تر شده، اگر پیش از این تنها گفته می‌شد که خراسان رضوی خاستگاه اصولگرایی است اکنون با ضریب خطای بسیار اندکی این موضوع قابل اثبات است.

 

لذا باید از این به بعد مشهد و خراسان رضوی را به عنوان مرکز تحولات سیاسی این جریان در کشور مد نظر قرار داد و آن را به مثابه قلب تپنده و پمپاژ کننده خون در رگ‌های این جریان در نظر داشت.

 

طی تمام این سالها مشهد به دلیل جاذبه حرم مطهر رضوی فرصت بسیار مغتنمی برای حضور چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف در این استان بوده است، این موضوع در کنار این اتفاقات قطعا باعث خواهد شد وزن سیاسی این استان به شکل قابل اعتنایی افزایش یابد.

 

خراسان رضوی با شرایط جدید خود قطب جریان انقلابی در کشور خواهد بود و آن را به سراسر ایران صادر خواهد کرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون