تاریخ خبر: کد خبر: 6458

جای خالی تشکل‌های مردمی در حوزه جهان اسلام

به قلم: احسان مینایی راد، مدیریت موسسه فرهنگی هنری آرمان مشهد مقدس

جای خالی تشکل‌های مردمی در حوزه جهان اسلام

ضرورت حضور تشکل های با نگاه گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه بین الملل در مشهد بیش از پیش احساس می شود و انجام فعالیت های هدفمند در افق تمدن اسلامی و در ابعاد مختلف بالخصوص متناسب با رویکردهای ایجابی و فرهنگی از چند جنبه قابل بررسی است:

 

* حضور زائرین غیرایرانی از کشورهای مختلف جهان اسلام در مشهد، حالا دیگر ظرفیتی غیرقابل انکار است.  بدون تردید این گردهمایی عظیم محصول اندیشه جهانی حضرت روح الله (ره) و امام خامنه ای است و باید ده ها سال زحمت و البته هزینه ها میشد که این کمیت و با این تنوع در یک مکان گردهم آیند.

 

و صدالبته به برکت مضجع شریف امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و به یُمن شهدای تقدیم شده به اسلام ناب محمدی (ص) است که در امنیت کامل این جریان عظیم فرهنگی سامان دیده اند.

 

* کوچه پس کوچه های شهر شاهد حضور مویرگی برادران و خواهران رنگین پوستی است که با نوع پوشش و گویش و آداب شان، دل به حریم امن رضوی بسته اند و دعاگوی امام و رهبرمان و حاج قاسم و... اند.  

 

و آستان قدس هم در تمهیدی به جا و قابل تقدیر و البته ضروری، صحن ها و رواق هایی برای بهره گیری از برنامه های مذهبی و معنوی، به زبان این عزیزان برایشان فراهم آورده است.

 

* در خاطرات زنده یاد حاج احمد متوسلیان و شهید همت و ... می خواندم چه زحمت هایی به جان می خریدند که اصل ارتباط با دوستداران انقلاب و اسلام ناب در جبهه جهانی مقاومت شکل بگیرد و از مرزها می گذشتند تا پیام امام را به گوش و دل مستضعفین رسانند و ... ؛ در حالی که امروز دلباختگان خمینی خود به مهد انقلاب و اسلام ناب آمده اند.

 

به تعبیری ماه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند و زمینه مهیاست برای وحدت، برای اخوت و برادری، برای نفی سلطه و مقابله با جبهه کفر و استکبار جهانی، برای رسیدن به الگوی مبارزه با طاغوت، برای رسیدن به استقلال و خودکفایی، برای تشکیل امت واحده و به تعبیر حضرت امام (ره) برای تشکیل هسته های مقاومت در سرتاسر جهان.

 

* در حاشیه! اخبار و فضای رسانه ای خواندیم و دیدیم و خواهیم خواند که مشهد مقدس شاهد حضور نخبگان فرهنگی، علمی و رسانه ای جهان اسلام در تراز بیداری اسلامی بوده است. گروه هایی مانند مجمع جهانی اهل بیت (ع)، فعالان اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای اسلامی، نخبگان علمی و پزشکان جهان اسلام، پاکستانی های عاشق امام، عربستانی ها و بحرینی های فعال علیه آل سعود، خانواده های شهدای جهان اسلامی، مبارزین علیه اسرائیل و داعش و تکفیری ها آمدند و رفتند و می آیند و می روند. رزق شان را از امام رضا(ع) می گیرند و فعالان و تشکل های فرهنگی شهرمان همگی یا در خوابی عمیق و یا در اولویت های دست چندم به سر می برند.

 

* طبق مصوبه سازمان آیسسکو(وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) در سال 2017 میلادی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد. یعنی تنها یک سال و نیم دیگر فرصت داریم تا شهر را برای این امر مهم آماده کنیم. برای این مرکزیت، نه تنها شهر مشهد؛ که ایران اسلامی نیازمند زیرساخت های گفتمانی، محتوایی و مردمی است. به نظر ساختار و اسناد بالادستی متعددی برای این امر یعنی مشهد 2017 طراحی شده و جلسات هم اندیشی و دبیرخانه های زیادی تشکیل شده، اما در حوزه عمل هنوز ابتدای راه هستیم.

 

علاوه براین که در فضای حاکمیتی اقدامات بسیار کمی در راستای آماده سازی شهر برای این مرکزیت صورت گرفته، در فضای مردمی هم این اقدامات بسیار اندک بوده است. فعالان فرهنگی که خود معمولا از منتقدان اصلی کم کاری متولیان در عرصه فعالیت های فرهنگی اند بالخصوص فعالیتهای جهان اسلامی و صدور انقلاب و مقاومت و ... ، خود اقدامات مقتضی و مناسبی صورت نداده اند. مشخصا می توان به تحقیق گفت در مشهد که حرکت های خودجوش مردمی و یا تشکل های تخصصی موثر و کارآمد در تراز پایتخت فرهنگی جهان اسلام یا وجود ندارند و یا خیلی خیلی کم اند. و این در حالی است که این جبهه به تشکل های متعدد و تخصصی در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی، چه موضوعی، چه مخاطب محور، چه قالبی و رسانه ای و سایر عرصه های فرهنگی - رسانه ای نیاز مبرم است.

 

* این یادداشت تنها طرح مسئله است. با این حال تجربه انقلاب اسلامی نشان می دهد در همین زمان اندک جوانان این شهر می توانند کارهای بزرگی انجام می دهند. تشکل ها با اراده ای جدی و مستحکم می توانند فعالیت خود را سمت و سو بخشند. زیرساخت ها و مهارتهای لازم که مهمترین آن یادگیری زبان دوم است را فرابگیرند و حال که "مخاطب جهانی تشنه دیدار و پیام برِ پیام اسلام ناب است"، بهترین فرصت است برای ایجاد ارتباط و بهره گیری از ظرفیت زائران بین المللی برای صدور انقلاب.

 

به نظر می رسد علاقمندان و فعالان فرهنگی بایستی قدر این موقعیت تاریخی را بدانند و البته در برابر این نعمت، پاسخگو باشند. امروز زمان انتخاب و اتخاذ تصمیمی با اراده ای محکم است.

 

البته حتما فعالیتهای خوب و موثری صورت گرفته است و در حال انجام است، مقصود نسبت فعالیتها و ظرفیت هاست که متوازن نیست. لذا جا دارد به دوستان فرهنگ سرای زیارت مشهد، خسته نباشید گفت و خدا را شاکریم که در این برهوتِ فعالیت های موثر فرهنگی در عرصه بین الملل روزنه های امیدی می درخشد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون