تاریخ خبر: کد خبر: 2132

داعش؛ جاده صاف‌کن استراتژی آمریکا در عراق و شامات

به قلم: رضا عابدی گناباد

پس از حمایت‌های اولیه غرب به رهبری دولت آمریکا از گروه‌های  تروریستی و تندروی تکفیری در سوریه جهت سرنگونی حکومت بشار اسد و ناکامی تلاش‌های واشنگتن برای گرفتن مجوز قانونی سازمان ملل متحد جهت حمله به سوریه و به پیش بردن اهداف سیاسی و خطرناک این کشور در شامات، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا این بار و به بهانه اقدام مشکوک قتل دو خبرنگار آمریکایی توسط داعش می‌رود تا اهداف شوم و غیرقانونی خود در سوریه و عراق را عملیاتی کند.

 

در این طراحی، داعش و گروه‌های تکفیری که بیشتر با حمایت دستگاه‌های امنیتی و سلاح‌های آمریکایی تجهیز شده بودند، بیشترین خدمت را به آمریکا در حال انجام هستند. پس از تخریب چهره اسلام در غرب، این گروه‌ها، این روزها کاری کرده‌اند تا سناریوی خطرناک آمریکا برای خاورمیانه که پیشتر با کمک ایران، چین و روسیه ناکام مانده بود را، دوباره در دستور کار قرار بگیرد.

 

در تازه‌ترین تحرک آمریکایی‌ها برای تحقق این سناریوی فتنه انگیزانه علیه مردم منطقه، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور در نطقی استراتژی آمریکا برای شکست دادن گروه اسلام‌گرای داعش در عراق و سوریه را اعلام کرده است.

 

اوباما در این نطق که از تلویزیون‌های سراسری این کشور پخش شد به صراحت اعلام کرده است که در انجام عملیات علیه گروه "دولت اسلامی" در داخل سوریه علاوه بر عراق درنگ نخواهد کرد. اوباما داعش را تهدیدی برای آمریکا توصیف کرد:‌ "اگر کسی آمریکا را تهدید کند، جای امنی نخواهد یافت."

 

این تحرکات در حالی است که رسانه‌های غربی و آمریکایی نیز پس از سر بریدن دو خبرنگار آمریکایی تواسط داعش با تحریک افکار عمومی آمریکایی باعث شده‌اند تا این روزها حتی افکار عمومی این کشور که پیشتر مخالف حمله به خاک سوریه بودند حالا از حمله به خاک این کشور حمایت کنند؛ اما معلوم نیست آمریکا با چه نوع توجیه حقوقی و قانونی می‌تواند بدون مجوز دولت، در داخل سوریه حمله هوایی انجام دهد، همچنین چندی پیش نشریه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های کاخ سفید گزارش داد که عربستان سعودی اشاره کرده که با درخواست آمریکا برای تامین پایگاه‌هایی جهت آموزش مخالفان سوریه موافقت می‌کند.

 

همچنین باراک اوباما اعلام کرده است که "می‌توانم اعلام کنم که آمریکا هدایت یک ائتلاف گسترده برای عقب راندن این تهدید تروریستی را به عهده خواهد گرفت." این مهم در حالی است که حامیان دیروز داعش مانند آمریکا و عربستان سعودی، عضو این به اصطلاح ائتلاف هستند.

 

آمریکا سعی دارد با اعتماد به نفس، خود را در مقابله با تروریست صادق نشان دهد؛ اما تلاش آمریکایی‌ها در سه سال و نیم گذشته برای تقویت نظامی، سیاسی و امنیتی تروریست‌های تکفیری با کمک برخی از دولت‌های عربی و اسلامی وابسته به رژیم سعودی، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی این روزها بسیار آزار دهنده است.

 

جالب آن‌که رئیس جمهور آمریکا مدعی شده است که آمریکا حمایت از "نیروهایی که در کارزار نبرد با این تروریست‌ها می‌جنگند را افزایش خواهد داد." او از کنگره آمریکا خواست "اختیارات و منابع لازم دیگر برای آموزش و تجهیز" جنگجویان مخالف در سوریه را فراهم کند.

 

یکی از عناصر اصلی استراتژی اوباما تقویت مخالفان در سوریه به عنوان راهی برای مقابله با داعش است. بله این روزها خواسته یا ناخواسته داعش در حال بازی در صفحه شطرنج آمریکایی ها در خاورمیانه است. برداشت های خشک و قشری از اسلام و تحریک و نفوذ دستگاه های امنیتی انگلستان، آمریکا و رزیم صهیونیستی در میان داعش، همان گونه که پیشتر در دوران جهاد بر علیه شوروی در میان عرب افغان ها در افغانستان و پس از آن دیدیم، داعش و اقدام های او را به عنوان جاده صاف کن سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در شامات و عراق بدل کرده است.  

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون