تاریخ خبر: کد خبر: 1713

سه گزینه جدی وزارت علوم

وی گزینه های احتمالی وزارت را علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق خارجه)علی عباسپور تهرانی (رییس پیشین کمیسیون آموزش مجلس و رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد) وسورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهور)اعلام کرد.

به گزارش قاصد نیوز به نقل از  قدس انلاین دو هفته از استیضاح رضا فرجی‌دانا،‌ وزیر سابق علوم می گذرد ودر حال حاضرمحمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم است وهمچنان مشخص نیست رییس جمهورآیا او را عنوان وزیر علوم، به مجلس پیشنهاد می دهد یا نه. البته این گمانه از همین حالا با واکنش برخی نمایندگان مواجه شده است.

*قطعا نجفی گزینه وزارت علوم نیست

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم وجود ندارد گفت: علی رغم این موضوع، قطعا "نجفی" گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه نخواهد بود.

عباس صلاحی با بیان اینکه تاکنون درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای وزارت علوم مطلبی نشنیده‌ام، گفت: علی رغم این موضوع، قطعا "نجفی" سرپرست فعلی وزارت علوم گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه نخواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به عدم رای اعتماد مجلس به "محمد علی نجفی" برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اوایل دولت یازدهم و با حساسیت‌ها و تنش‌هایی که نسبت به وی وجود دارد، بعید می‌دانم دولت، مجددا وی را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت تصریح کرد: با توجه به مسئله استیضاح "فرجی دانا" و با توجه به اینکه منصوبین وی مورد تائید مجلس نبودند در خصوص آقای نجفی نیز همین حساسیت‌ها وجود دارد لذا به نظر می‌رسد رئیس جمهور فرد دیگری را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی خواهد کرد.

صلاحی در پایان خاطر نشان ساخت: بهتر است دولت فردی را معرفی کند که از حساسیت کمتری برخوردار بوده و وجهه موجه‌ای داشته باشد.

*تا پایان مهلت قانونی وزیر علوم را معرفی می‌کنیم

البته امروزسخنگوی دولت در خصوص معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها اظهار داشت: با توجه به سابقه سرپرست وزارت علوم مشکلی وجود ندارد، اما وزیر تا پایان مهلت قانونی معرفی می‌شود.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها در اول مهر ماه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چه زمانی به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود؟ گفت: شخصی که به عنوان سرپرست در وزارت علوم شاغل هستند، سابقه وزارت علومی دارند بنابراین مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: تا زمان مهلت قانونی تعیین شده، فرد مورد نظر معرفی خواهد شد.

*شخصیت علمی برجسته همراه با برنامه

سلیمی دبیر اول هیات رییسه مجلس نیز در این خصوص گفت:وزیر علوم جدید باید شخصیت علمی برجسته و دارای برنامه باشد. بسیاری از افراد برجسته هستند که دارای برنامه نیستند. وی افزود: وزیر علوم باید قدرت مدیریت عالی داشته باشد و دانشگاه و دانشجو را بشناسد و بداند با آنها چگونه رفتار کند. دانشگاه را وارد حاشیه نکند. رشد علمی دانشگاه را در اولویت خود قرار دهد. از عوامل فتنه استفاده نکند. دانشگاه باشگاه حزب و جریان و قبیله جناح نیست. وی همچنین تصریح کرد: در بخش ارتباط دانشگاه و صنعت و دانشگاه و کشاورزی قوی عمل کند. دانشگاه را مساله محور کند الان دانشگاه مساله محور نیست. طرح آمایش را برای بخش علمی کشور جدی بگیرد. در جذب هیات علمی ها بازنگری داشته باشد. ورودی دانشگاه ها به تناسب دانشجو در مقاطع مختلف رعایت شود. الان تناسب معقولی ندارد و با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

*صالحی و ستاری وعباسپورسه گزینه‌ پیشنهادی تصدی وزارت علوم

البته در خصوص گزینه های احتمالی علاوه بر خود نجفی صحبتهایی درباره فرهادی رئیس هلال احمر نیز مطرح بوده که خیلی جدی نشد واسمهای دیگر پررنگ تر شدند .در همین باره حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت:از افرادی مانند علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون فعلی رئیس جمهور به عنوان گزینه‌های تصدی وزارت علوم یاد می‌شود و بعید می‌دانم که نجفی پیشنهاد شود.

همچنین کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره ویژگی وزیر جدید علوم گفت: وزیر جدید باید از لحاظ مدیریتی انسانی توانا باشد. فردی با جرات باشد ودارای مدارج علمی معتبر باشد که مساله مهمی محسوب می شود. در کنار بحث مدیریت باید اعتبار و منش شخص وزیر را داشته باشند.که این ویژگی ها را آقای فرجی دانا داشتند. از طرف دانشجویان و اساتید مورد تایید باشد. درایت و در واقع آشنایی کافی با اصول سیاسی داشته باشد. برخوردهای مکانیکی شاید بدترین نوع روش در دانشگاه باشد. دانشگاه محیطی است که هم سیاسی و هم علمی است، باید اشراف کافی به هر دو این حوزه ها داشته باشد.

وی گزینه های احتمالی وزارت را علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق خارجه)علی عباسپور تهرانی (رییس پیشین کمیسیون آموزش مجلس و رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد) وسورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهور)اعلام کرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون