تاریخ خبر: کد خبر: 776

نه می بخشم ، نه فراموش می کنم/

۳۶ نفر از شهدا و کشته شدگان پرواز ۶۵۵ اتباع خارجی بودند

هواپیما با ۲۹۰ سرنشین از۶ کشور متشکل از۲۵۴ایرانی،۱۳ اماراتی،۱۰هندی، ۶نفر از پاکستان و ۶ نفر از اتباع یوگسلاوی و یک تبعه ایتالیا از این ۲۹۰ نفر۵۷ نفر آنها کودک و۸ بچه بود.

قاصدنیوز/ دوازدهم تیر 1367 ، یکشنبه صبح برابر با سوم جولای1988 ، فرودگاه بندرعباس، پرواز ۶۵۵ ایران ایر به مقصد دبی، خلبان محسن رضائیان هدایت هواپیمای ایرباس A300 را بر عهده دارد.

 

هواپیما با ۲۹۰ سرنشین از۶ کشور متشکل از۲۵۴ایرانی،۱۳ اماراتی،۱۰هندی، ۶نفر از پاکستان و ۶ نفر از اتباع یوگسلاوی و یک تبعه ایتالیا از این ۲۹۰ نفر۵۷ نفر آنها کودک و۸ بچه بود. هواپیما با اجازه برج مراقبت بندرعباس برفراز خلیج همیشگی فارس به پرواز در می آید

بعد از دقایقی از پرواز(۱۰:۱۵) به وسیله دو موشک پرتاب شده از ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس  در آسمان منفجر و تمامی مسافران هواپیما کشته می شوند.

 

هواپیمای 655 مسافربری

 

شلیكی كه اشتباه نبود
تحركات نظامی ناو وینسنس در خلیج فارس در كنار ناو مونتگومری، نشان از آن دارد كه روز حادثه ویلیام را جرز فرمانده وینسنس، ‌قصد و غرضی در گشودن آتش به سوی اهداف ایرانی داشته است.


راجرز در ساعت 7:42 در واكنش به گزارش خلبان‌ هلی‌كوپتر این ناو مبنی بر اینكه قایق‌های ایرانی به دور یك كشتی بازرگانی آلمانی گردش می‌كنند به مركز جنگی ناو می‌رود و با اعلام وضعیت فوق‌العاده به سرعت به سوی محل شناور آلمانی رهسپار می‌شود این در حالی است كه بنابر گزارش‌های رسمی هیچ كشتی بازرگانی در محل مورد بحث درخواست كمك نكرده بود.


با وجودگزارش گارد ساحلی عمان مبنی بر اینكه نشانی از قایق‌های ایرانی در آبهای عمان وجود ندارد، ناو وینسنس، به سوی شمال تنگه هرمز حركت می‌كند. چند دقیقه بعد كاپیتان مك كنیا، فرمانده مركز عملیات نیروی دریایی آمریكا، از اینكه وینسنس 64 كیلومتر بالاتر از محلی قرار دارد كه می‌بایست در آن مستقر باشد تعجب كرده و از فرماندهان ناوهای وینسنس و مونتگومری می‌خواهد كه به سوی جنوب خلیج فارس بازگردند.


ساعت 9:10 خلبان هلی‌كوپتر، بار دیگر به راجرز گزارش می‌دهد كه قایق‌‌های ایرانی به سوی او تیراندازی كرده‌اند. ویلیام راجرز در واكنش به این گزارش از دستور فرمانده مركز عملیات، سر باز می‌زند و مجدداً راهی شمال تنگه هرمز می‌شود.


روزنامه شیكاگو تریبیون در این باره نوشت كه این هلی‌كوپتر آمریكایی بود كه با كم كردن فاصله‌اش با قایق‌های ایرانی، قوانین درگیری را نقض كرده و دست به اقدامی خصمانه نسبت به واحدهای سطحی ایران زده بود. در واقع هلی‌كوپتر وینسنس مورد اصابت هیچ گلوله‌ای هم قرار نگرفته بود و ضرورتی نداشت ویلیام راجرز به سرعت مسیر خود را به سمت قایق‌های ایرانی طی كند. راجرز آماده استقبال از یك فاجعه بزرگ بود.


9:37 راجرز از فرمانده مك‌كنیا اجازه آتش به سوی قایق‌های ایرانی می‌خواهد. وی با ارائه گزارشی كه قایق‌ها به او نزدیك شده‌اند و آرایش تهاجمی گرفته‌اند مركز عملیات را قانع می‌كند تا اجازه شلیك به سوی واحدهای ایرانی را به او بدهند. در حقیقت تحركات ناو وینسنس به فرماندهی ویلیام راجرز، پوششی بود برای گرفتن اجازه حمله به این قایق‌ها!


9:42 توپ‌های ناو وینسنس قایق‌های ایرانی را غرق می‌كنند.


47 :9 رادارهای ناو وینسنس هواپیمای C-130 را كه از فرودگاه بندرعبارس بلند می‌شد، نشان می‌دهند. چند دقیقه بعد خدمه راداری وینسنس گزارش نزدیك شدن یك اف- 14 را می‌دهند، این در حالی است كه اسناد نشان می‌دهد ایرباس ایرانی علایمی را كه مبنی برغیرنظامی بودن خود بوده می‌فرستاده و با سرعتی كم در حال اوج گرفتن بوده است.


فرمانده وینسنس با غرق كردن دو قایق ایرانی، توهم تهاجم از سوی مقابل را در سر داشته است. راجرز از مركز عملیات در بحرین برای شلیك به هدفی كه به عنوان یك اف- 14 در فاصله 32 كیلومتری شناخته است، اجازه آتش می‌خواهد.


لحظاتی بعد به راجرز اطلاع می‌دهند كه جت اف- 14 در حال نزدیك شدن است، و چند ثانیه بعدتر، افسر تسلیحاتی وینسنس از روی عصبانیتی كه حتی قادر به فشار دادن كلید موشك نبود، وظیفه شلیك به ایرباس ایرانی را به افسر دیگری محول می‌كند و دو فروند موشك، به سوی پرواز شماره 655 ایران ایر پرتاب می‌شود تا 290 مسافر این هواپیما هیچ‌گاه به مقصد نرسند. ویلیام راجرز به خاطر این اقدام مدال شجاعت گرفت.
 

 

 

 


ادعای مضحك
خدمه ناو وینسنس بعدها در پاسخ به این اقدام، ادعا كردند كه علایم ایرباس ایرانی را با علایم راداری یك اف- 14 كه در حال فرود آمدن بر روی ناو هواپیمابر فورستال كه در حدود 160 كیلومتر دورتر از وینسنس بود اشتباه گرفته‌اند.


این ادعا زمانی مضحك به نظر می‌رسد كه بدانیم، وینسنس مجهز به سیستم راداری «ایجیز» (Agies) بوده كه یكی از معروفترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری در تمام جهان محسوب می‌شود. به نحوی كه برخی كارشناسان نظامی آن را متعلق به جنگ جهانی سوم می‌دانند.


این سیستم در واقع، سیستم تشخیص دشمن از دوست است تا در صورت انتشار امواج غیرقابل قبول از سوی مهاجم احتمالی، سیستم دفاع موشكی وارد عمل شود. ادعای فرمانده ناو وینسنس در اشتباه پنداشتن ایرباس از اف- 14 به این معنی است كه مدرنترین سیستم جهان قادر به تشخیص یك هواپیمای مسافربری از هواپیمای جنگی نیست. در حالی كه گفته می‌شود قدرت سیستم راداری ایجز به حدی است كه همزمان چند هدف را كشف و مورد رهگیری قرار می‌دهد.


اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریكایی در باره فاجعه ایرباس زمانی رنگ باخت كه 4 سال بعد از این حادثه روزنامه نیویورك تایمز در گزارشی نوشت كه ناو وینسنس در آب‌های فلات قاره ایران بوده است نه در آب‌های بین‌المللی! بعدها، ویلیام كراو، رئیس وقت ستاد مشترك نیروهای مسلح آمریكا هم در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی تأكید كرد كه ناو وینسنس بدون هیچ دلیل روشنی با وجود برخورداری از توپ‌ها و موشك‌های دور برد به كرانه آبهای ایران رفته بود.

 

 

اسامی شهدا و کشته شدگان بین المللی این حادثه خون بار بدین شرح است:

  • حسن علی محمد(شارجه دوبی)
  •  فهد حسن همراه(شارجه دوبی)
  • فیصل حسن همراه(شارجه دوبی)
  • فاطمه حسن همراه(شارجه دوبی)
  • فلاح حسن همراه(شارجه دوبی)
  • محمدبهاءالدین(پاکستان)
  • عزیز الحسن عرفی(هندوستان)
  • وجیهه عرفی(هندوستان)
  • ایران عرفی(هندوستان)
  • تاج حسن عرفی(هندوستان)
  • محمد علی عرفی(هندوستان)
  • منامحمد عبدالله عبدالرحمن(دوبی)
  • وحیده محمد عبدالله عبدالرحمن(دوبی)
  • محمد عبدالله عبدالرحمن (دوبی)
  • خالد محمد عبدالله عبدالرحمن(دوبی)
  • احمد محمد عبدالرحمن(دوبی)
  • صالح احمد عبدالله (دوبی)
  • احسان شهرزاد(پاکستان)
  • بدریه شهداد ابراهیم(دوبی)
  • انتونیو کاپوتا(ایتالیا)
  • سیمین محمد(شارجه دوبی)
  • فاطمه محمد(شارجه دوبی)
  • عارفه ارشاد(پاکستان)
  • وجیهه ارشاد(پاکستان)
  • اهریما ارشاد(پاکستان)
  • منیر ارشاد(پاکستان)
  • کارنام ساتیانا رایانارائو(هندوستان)
  • رایکومیلو کویچ(یوگسلاوی)
  • سیناد چیراک(یوگسلاوی)
  • استافکو جاک(یوگسلاوی)
  • داوک موبه جودیک(یوگسلاوی)
  • یوگول جاب کرال جویچ(یوگسلاوی)
  • سلوگودن نسکویچ(یوگسلاوی)
  • رام کرام روکالا(هندوستان)
  • کالا پانا روکالا (هندوستان)
  • ایلی پروپاها (هندوستان)
  • یوکالاسمان رحمان(تبعه هندوستان)

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون