تاریخ خبر: کد خبر: 8554

«مشهد دوست داشتنی»؛ مانور هویت برای مقابله با هجوم مغول‌های مدرن/ 2

از بازسازی میدان شهدا تا ایجاد شهربازی برای «بچه‌های انقلاب»/ تحقق پیوست اقتصادی با رونق بازار سنتی/ صدهزار زائر و مجاور از نمایشگاه بازدید کردند

مشهد دوست داشتنی محلی شد برای "بازگشت به خویشتن"، محلی برای لمس و استشمام هویتی غنی که چندی است آماج هجوم مغول‌های مدرن قرار گرفته است.

به گزارش «قاصدنیوز»، نمایشگاه مشهد دوست داشتنی در ایام الله دهه فجر میزبان زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) است. نمایشگاهی که البته بسیار فراتر از "نمایش‌گاه" است. مشهد دوست داشتنی محلی شد برای "بازگشت به خویشتن"، محلی برای لمس و استشمام هویتی غنی که چندی است آماج هجوم مغول‌های مدرن قرار گرفته است.

 

آنچه در این نمایشگاه شاهد آن هستیم، تلاشی است از سوی هنرمندان، دغدغه‌مندان و دلباختگان فرهنگ و هویت یک شهر دینی و انقلابی، برای احیا و یادآوری آن هویت و آن تاریخ پرافتخار.

میدان شهدا

"دوست‌داشتنی" نیز برگرفته از فراز زیبای زیارت امین الله است. آنجایی که زائر در پیشگاه امام رضا علیه‌السلام از خدا می‌خواهد که در کنار ارادت و محبتی که به برگزیده بندگان صالح خدا دارد، خود او هم «محبوبه فی ارضک و سمائک» یعنی برای زمینیان و آسمانیان دوست‌داشتنی، محبوب، الگو و نمونه باشد.

 

تاکنون بیش از صدهزار نفر از مردم مشهد و از جمله زائران از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. این نمایشگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و با مشارکت تشکل‌های مختلف مردمی برپا شده است.

بازار (4)

از نکات قابل توجه این نمایشگاه، باز شدن باب جدیدی از حیات، بر روی هنرهای نمایشی، تجسمی و هنرمندان فعال در این رشته‌هاست. استقبال مردم از تئاترها، پرفورمنس‌ها و نمایش‌های خیابانی به نحوی بوده است که می‌توان گفت تئاترهای جذاب و مردمی این نمایشگاه در همین چند روز به اندازه تمام مخاطبان تئاترهای شبه روشنفکری این سال‌ها در مشهد، مخاطب داشته است. این نمایشگاه روحی تازه در کالبد خسته هنرهایی دمید که پیشتر عواملشان برای نشستن چند مخاطب در پای اثرشان، چشم می‌راندند و لحظه می‌شمردند.

هنرمندان

بسیاری از هنرمندان فعال در این نمایشگاه برای اولین بار طعم واقعی دیده شدن را چشیدند و به نظر می‌رسد سخت باشد تا از این به بعد به مخاطب انگشت شمار خاص نما قناعت کنند. باشد تا با استفاده از فرصت این نمایشگاه، راه مردمی شدن را طی کنند!

 

به جهت تنوع و کثرت آیتم‌های موجود در مشهد دوست داشتنی، در دو گزارش به معرفی این نمایشگاه و آنچه در آن می‌گذرد، خواهیم پرداخت. گزارش اول را می‌توانید اینجا بخوانید.

 

میدان شهدا

میدان شهدا یکی از شلوغ‌ترین قسمت‌های نمایشگاه است. مردم در این میدان سخنرانی‌های سال‌های انقلاب آیت الله خامنه‌ای را از طریق فردی که نقش جوانی رهبر انقلاب را بازی می‌کند، می‌بینند و می‌شنوند. در این میدان همچنین تظاهرات‌های دوران انقلاب شبیه سازی شده است و مردم و جوانان در ساعت‌های مختلف از سرتاسر نمایشگاه، مرگ بر شاه گویان در میدان تجمع می‌کنند.

ببمیدان شهدا

میدان شهدا (1)

ترور شهیدان هاشمی نژاد و کامیاب، سخنرانی شهید کامیاب، تظاهرات در مسجد فیل، تظاهرات پزشکان و پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) در برابر عناصر حکومتی و به شهادت رسیدن اولین شهید انقلابی مشهد از جمله نمایش‌هایی ‌است که توسط 90 نفر از هنروران گروه تئاتر جلوه هشتم در میدان شهدای نمایشگاه مشهد دوست داشتنی به اجرا در می‌آید.

بمیدان شهدا (2)

میدان شهدا (2)

حسینیه پزندگان ارض اقدس

در پشت صحنه قیام‌های مردمی، حسینیه‌ها و مساجد نقش حمایتی موثری داشته‌اند. در این برهه‌ها حسینیه‌ها جدای از کارکرد سنتی خود مکانی می‌شد برای آموزش‌های نظامی و استفاده از اسلحه و کمک‌های اولیه

در حسینیه ارض اقدس مشهد دوست داشتنی، مخاطبان خانم با کمک‌های اولیه و استفاده از اسلحه آشنا می‌شوند و زنان فعال انقلابی نیز خاطرات خود را برای زنان بازگو می‌کنند و نقش و هویت زن انقلابی و جایگاه زن در جامعه کنونی را به بازدید کنندگان تشریح می‌کنند.

 

بازار سنتی

 تا همین چند سال پیش مشاغلی در شهر وجود داشته که اکنون دیگر جایگاه آن‌ها کمرنگ‌تر شده است. این مشاغل در بازار سنتی مشهد دوست داشتنی معروف به بازار سرشور گرد هم آمده‌اند تا ضمن یادآوری خاطرات برای نسل‌های قدیم، این مشاغل را به نسل جوان آشنا کنند.

بازار (1)

قهوه‌خانه، جارو فروشی، لحاف دوزی، درودگری، فلز زنی و حکاکی از جمله مشاغلی هستند که در مشهد دوست داشتنی حضور دارند. نکته مهم توجه به پیوست اقتصادی نمایشگاه از طریق ایجاد این غرفه‌ هاست. حضور مشاغل در مشهد دوست داشتنی نه تنها نمادین نیست بلکه این غرفه ها توانستند برای خودشان حسابی مشتری جذب کنند و از حضور 100 هزارنفری مردم برای رونق کسب و کار خود بهره ببرند.

ببازار (1)

بببازار (3)

شهربازی بچه‌های انقلاب

 شهربازی بچه‌های انقلابی در دو بخش کودک و نوجوان مفاهیم دینی و انقلابی را به همراه بازی آموزش می‌دهد. این شهربازی با تقسیم کردن دوران انقلاب به سه بخش قبل، حین و بعد انقلاب سعی در نشان دادن واقعیت‌های آن دوران به کودکان و نوجوانان بازدید کننده دارد.

شهربازی

در قسمت قبل انقلاب با بازی‌های چاه آب، خانه‌های حلبی و حمل بشکه‌های نفت، نوجوانان را با فقر و گرفتاری‌های آن دوران آشنا می‌کنند.

در بخش دوران شکل گیری انقلاب، نوجوانان با بازی‌های دیجیتالی و پازل، با تظاهرات زنان در مشهد و نقش مسجد کرامت در دوران انقلاب آشنا می‌شوند.

شهربازی 3

در بخش بعد از انقلاب نیز نوجوانان در بازی‌های پرتاب تیر و کمان به سمت دشمنان، با مفاهیم استکبارستیزی در عصر حاضر آشنا می‌شوند. اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر موضوعاتیست که در این شهربازی مورد توجه بوده است.

 

تماشاخانه

 تماشاخانه یکی دیگر از مکان هاییست که در مشهد دوست داشتنی بازسازی شده است. در این آیتم فیلم‌های اجتماعی کوتاه به نمایش در می‌آید. بازدیدکننده‌ها روی نیمکت‌های چوبی و در فضای تنگ و تاریک تماشاخانه می‌نشینند تا حس و حال تماشاخانه‌های دوران انقلاب برایشان تداعی شود. فیلم کوتاه علمک یکی از فیلم‌های به نمایش درآمده در تماشاخانه است که ارتباط خوبی توانست با مخاطبان برقرار کند.

تماشاخانه

مسجد فیل

 مسجد فیل یکی از مساجد فعال در جبهه انقلاب و دفاع مقدس بوده است. سخنرانی خطبای مهمی همچون شهید هاشمی نژاد، شهید کافی و آیت الله خامنه‌ای در این مسجد برگزار می‌شده است. در دوران دفاع مقدس نیز نام نویسی رزمندگان در این مسجد انجام می‌شده است.با پخش اذان، مردم برای نماز جماعت به مسجد فیل مشهد دوست داشتنی می‌روند. نکته جالب صحنه سازی سخنرانی آیت الله خامنه‌ای در میان دو نماز است که توسط یکی از هنرمندان اجرا می‌شود. این آیتم با استقبال خوب مخاطبان همراه شد.

 

در این مسجد همچنین مساجد فعال دوران انقلاب و دفاع مقدس مشهد مثل مسجد زینبیه، مسجد کرامت، مسجد مالک اشتر و... به مخاطبان معرفی می‌شوند.

 

 

انتهای پیام/

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون