تاریخ خبر: کد خبر: 8532

افزایش واکنش ها به انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2»

فرهاد عظیما: صدای آمریکا به راهبردی بودن انیمیشن‌های گروه فاطمه‌الزهرا(س) اعتراف کرد + فیلم گزارش VOA و 20:30 از «نبرد خلیج فارس2»

اگر مشکلی پیش نیاید قرار است انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2» تا اواخر بهمن در سینماهای کشور اکران شود. انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس 2» محصولی از گروه انیمیشن فاطمه زهرا (س) است و فرهاد عظیما کارگردان آن است. این انیمیشن قدرت بالستیک ارتش ایران را به تصویر می کشد.

فرهاد عظیما: صدای آمریکا به راهبردی بودن انیمیشن‌های گروه فاطمه‌الزهرا(س) اعتراف کرد + فیلم گزارش VOA و 20:30 از «نبرد خلیج فارس2»

به گزارش قاصدنیوز، اگر مشکلی پیش نیاید قرار است انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2» تا اواخر بهمن در سینماهای کشور اکران شود.

انیمیشن سینمایی «نبرد خلیج فارس 2» محصولی از گروه انیمیشن فاطمه زهرا (س) است و فرهاد عظیما کارگردان آن است. این انیمیشن قدرت بالستیک ارتش ایران را به تصویر می کشد.

 

با وجود اینکه این انیمیشن هنوز اکران نشده، اما بازخوردهای زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است. شبکه صدای آمریکا و CNN از جمله رسانه های آمریکایی هستند که تا کنون گزارش هایی را درباره «نبرد خلیج فارس 2» تهیه کرده اند. رسانه های داخلی نیز از جمله بخش خبری پرطرفدار 20:30 گزارش های نسبتا مبسوطی از این انیمیشن ملی تهیه کرده اند.

 

این انیمیشن با اینکه در دوران باراک اوباما ساخته شده است اما پخش آن به دوران ریاست جمهوری ترامپ رسیده است. شاید اگر ریاست جمهوری اوباما ادامه پیدا می کرد یا هم پیمان او به قدرت می رسید به سبب نوع روابط دولت آمریکا با دولت ایران شاهد سنگ اندازی های در مسیر اکران «نبرد خلیج فارس 2 » می بودیم. مساله ای که امیدواریم با وجود آمدن ترامپ -که عقایدش را در قبال ایران فاش بیان می کند- هم اتفاق نیفتد و هم حمایت هایی صورت بگیرد تا «پیام» خیلی خوب به طرف آمریکایی منتقل شود.

 

گزارش 20:30 از انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2 »

 

گزارش صدای آمریکا از انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2»

 

فرهاد عظیما، کارگردان مشهدی انیمیشن زیبای خلیج فارس 2 همچنین چندی پیش در گفتگو با شهرآرا نکاتی را عنوان کرد:

عظیما ضمن اشاره به این مطلب که نام این انیمیشن را به‌لحاظ تاکتیکی، نبرد خلیج فارس گذاشته‌ایم، تصریح کرد: «نبرد خلیج فارس» استعاره باور ملی و اعتقادی ماست. وی ادامه داد: بعضی کشورهای عربی و حتی شبکهCNN وقتی می‌خواست از انیمیشن ما بگوید، به‌اجبار از«معرکه الخلیج الفارسی» و از نام خلیج فارس یاد کردند. این یعنی ما یک قدم جلو رفتیم و پیروز شدیم، چون خود این موضوع، موضوعی ملی است. وی اضافه کرد: خلیج فارس تنها همین نیست چراکه این منطقه‌ای هست که اطراف آن اتفاقات مهمی در حال رخ‌دادن است. عظیما گفت: منطقه یکم نیروی دریایی سپاه است و از طرفی آمریکا اغلب زورآزمایی‌هایش را در قسمت ناوگان‌ها در خلیج فارس انجام می‌دهد.

 

یک جنگ تمام‌عیار در خلیج فارس

فرهاد عظیما درخصوص تفاوت انیمیشن سینمایی «خلیج فارس۱» با «خلیج فارس۲ »تصریح کرد: انیمیشن«خلیج فارس۱»، یک مدل از زورآزمایی دولت‌های غرب علیه جمهوری اسلامی بود که ناگفته‌های هشت سال دفاع مقدس را روایت می‌کرد و بیشتر در حوزه هوایی سیر می‌کرد اما «خلیج فارس۲» یک جنگ تمام‌عیار را در حوزه دریایی نشان می‌دهد. وی ادامه داد: در خلیج فارس جنگ، نقطه داغ نیست که حمله کنند و بزنند بلکه جنگ در انیمیشن «خلیج فارس۲» یک جنگ تمام عیار علیه ایران است که ما با استفاده از یک‌سری تاکتیک‌های نظامی خاص، آن‌ها را شکست می‌دهیم و در لابه‌لای فیلم آمده است.

http://roshangari.ir/files/videos/thumb/3520/1394/04//1034724172971.jpg

 

 

ادای دینی به ایران

این کارگردان مطرح مشهدی در عرصه انیمیشن، ضمن اشاره به این مطلب که وظیفه هنرمند، ساخت یک سبک جدید برای امیدبخشی به فضای جامعه و حل یک مشکل از این کشور است، گفت: مزیت این انیمیشن نسبت‌به انیمیشن‌های دیگر تولیدشده در کشورمان، در آن است که «خلیج فارس یک و دو» نسبت به کشورمان، ادای دین می‌کند، فرهاد عظیما ادامه داد: برخلاف کشورهای دیگر که به آثارشان به‌عنوان هویت‌بخشی فارغ از حقیقت‌داشتن یا نداشتن، اهمیت می‌دهند، متاسفانه در ایران تابه حال این‌طور نبوده است، یعنی ما شاهد آن هستیم که بعضی آثار انیمیشنی تولید داخل ممکن است در جشنواره‌ها جایزه هم بگیرند اما نه‌تنها ادای دینی در آن نیست که اصلا هویت ایرانی را نمی‌توانیم در آن‌ها ببینیم. عظیما گفت: اگر از این انیمیشن‌ها تیتراژ و دوبله فارسی را بگیرند، این‌طور می‌توان فکر کرد که داده‌اند این انیمیشن را خارجی‌ها ساخته‌اند. وی ادامه داد: مبانی اعتقادی و سبک‌ها خیلی در انتقال هویت ایرانی در آثار مهم است. عظیما افزود: ما باید فکری به حال «بی‌هویتی سبک » در انیمیشنمان کنیم. ما نباید در انیمیشن‌های خودمان از سبک «مانگای» ژاپنی استفاده کنیم، وی اضافه کرد: بعضی هنرمندان بدون توجه به مبانی اعتقادی و هویتی به مرحله‌ای رسیده‌اند که یک سبک از این‌طرف و یک سبک از آن‌طرف برمی‌دارند که دیگر نمی‌شود اسمش را انیمیشن ایرانی گذاشت. ما باید دست به خلاقیت بزنیم و« سبک» را درست بکنیم.

 

امیدبخشی و عِرق ملی در انیمیشن

فرهاد عظیما درخصوص پیام و ویژگی سبکی «خلیج فارس یک و دو »تصریح کرد: ما در انیمیشن‌های خود عرق ملی و امید را به تصویر می‌کشیم. وی ادامه داد: در کارهایمان ادای دین می‌کنیم و سومین اصل ما در این حرکت هنری، این است که «ما می‌توانیم » و «خواستن، توانستن» را ترویج می‌کنیم که جوان ایرانی می‌تواند بدون کمترین حمایت در حد قدرهای دنیا ظاهر شود. وی با اشاره به این نکته که امدادهای الهی را در زبان تصویر در این انیمیشن آورده است، گفت: در این اثر به مخاطب می‌گوییم که اگر ما ایمان داشته باشیم در کنار سلاحمان، دشمن نمی‌تواند ما را شکست بدهد و از دشمن نترسید.

این انیمیشن‌ساز مطرح کشور با اشاره به اینکه آثار زیادی در حوزه انیمیشن با موضوع جنگ جهانی اول و دوم ساخته شده است و اما هنرمندان ما به دلایل مختلف ترس یا بی‌اعتقادی به این باورها، کمتر به‌دنبال طرح این نگاه‌های ریشه‌دار هستند، تصریح کرد: نباید هنرمندان ما از ترس اینکه به آن‌ها برچسب حکومتی بزنند، به‌سراغ موضوع‌های ملی و مذهبی نروند. فرهاد عظیما ادامه داد: این خط، خط جدیدی است که امضای فاطمه الزهرا(س) پای آن خورده است و این چیزی جز لطف خدا و عنایت امام رضا(ع) نیست.

 

تحول نوین رسانه‌ای ایران در خلیج فارس

فرهاد عظیما، درخصوص حمایت ارگان‌های مربوطه از این اثر فاخر انیمیشنی گفت: تا به امروز که دومین قسمت این فیلم سینمایی انیمیشنی ساخته شده است، ما چندبار به کارشناسی برای اطلاعات نظامی این اثر مراجعه کردیم که به ما کمکی نکردند و پاسخ به ما ارتباطی ندارد را شنیدیم. وی اظهار داشت: در شبکه‌های مختلف آمریکا از این انیمیشن صحبت‌های جدی زیادی شد. صدای آمریکا اشاره کرد که انیمیشن‌های گروه فاطمه‌الزهرا(س) راهبردی‌اند. این هنرمند مشهدی ضمن تاکید براین نکته که معنای راهبردی بسیار وسیع و دقیق است، تصریح کرد: شبکه‌های آمریکایی آشکارا به تحلیل تاکتیک‌های این انیمیشن پرداختند و اشاره کردند که در عملیات پیچیده دریایی سردار حاج قاسم، ناوهای آمریکایی را از بین می‌برد. CNN درحالی درباره «نبرد خلیج فارس۲» گفته است این انیمیشن، یک تحول نوین رسانه‌ای ایران در خلیج فارس است که خودشان صاحب «هالیوود» هستند. پس این نشان می‌دهد که کارهایی از این دست برای آن‌ها از بمب اتم می‌تواند بدتر باشد. وی ادامه داد: واکنش مردم در اینستاگرام برای ما خیلی دلگرم‌کننده بود. آن‌ها به‌لحاظ حرفه‌ای و کیفیت فکر می‌کردند، ما به کشورهای دیگر سفارش کار دادیم و آن‌ها این انیمیشن را برای ما ساخته‌اند.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون