تاریخ خبر: کد خبر: 5029

گزارش «قاصدنیوز» از بازار تولید پوشاک در مشهد/

مانتوهای هنجارشکن؛ نمونه‌ای از هرج و مرج فرهنگی در بازار تولید پوشاک استان+عکس

نمونه‌ای از این نوع پوشش، مانتوهایی است که طی دو سال اخیر به‌طور وسیع وارد بازار شده و متأسفانه به‌راحتی تولید و به فروش می‌رسد. این نوع مانتوها که به مانتوهای جلوباز معروف است در دوخت آن از هیچ دکمه‌ای استفاده نمی‌شود و به‌طور مشخص هدف از طراحی و دوخت آن قبح زدایی از قامت زنان ایرانی است.

«قاصدنیوز»: فارغ از کم‌کاری‌های مضاعف فرهنگی و بمباران جنسی کشور، نقش مدیریت تولید و عرضه پوشاک و البسه هم مسئله‌ای دارای درصد قابل‌توجه تاثیر بوده و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

 

دراین‌بین شاهدیم اکثراً نوک پیکان انتقادکنندگان به‌سوی رفتار افرادی است که چنین لباس‌هایی را می‌پوشند و برخوردهای قهری نیز بیشتر در این حوزه دیده می‌شود آن‌هم در‌ شرایطی که بسیاری از این لباس‌ها به‌راحتی در کارگاه ها تولید و در ویترین فروشگاه‌های لباس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و افراد به‌نوعی به این نوع پوشش تشویق می‌شوند.

 

از این مسئله هم اگر بگذریم در میان برخی البسه، انواعی از آن‌ها به‌طور مشخص و اختصاصی باهدف قبح شکنی برای استفاده در فضای خارج از منزل یا میهمانی تولیدشده است.

 

نمونه‌ای از این نوع پوشش، مانتوهایی است که طی دو سال اخیر به‌طور وسیع وارد بازار شده و متأسفانه به‌راحتی تولید و به فروش می‌رسد. این نوع مانتوها که به مانتوهای جلوباز معروف است در دوخت آن از هیچ دکمه‌ای استفاده نمی‌شود و به‌طور مشخص هدف از طراحی و دوخت آن قبح زدایی از قامت زنان ایرانی است.

 

مانتوی جلوباز

شاید برخی‌ها بگویند فروش دلیل بر استفاده در فضای بیرونی نیست و این نوع پوشش ممکن است در زیر چادر استفاده شود اما با بررسی‌های صورت گرفته به طور معمول و فراگیر این نوع پوشش‌ها اساساً در زیر چادر نیز پوشیده نمی‌شود.

 

 

خبرنگار «قاصدنیوز» در گفتگو با رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان پوشاک این موضوع را پیگیری کرد.

 

لسان طوسی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عدم پیگیری جدی این جنس مسائل در مشهد را جدا بودن اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان از هم است، گفت: انداختن توپ به زمین دیگر نهادها درست نیست اما مشکل اساسی عدم فرهنگ‌سازی صحیح است و فرهنگ‌سازی ماهواره‌ها و فضاهای مجازی و تجددی است که متأسفانه در جامعه باب شده است.

مانتوی جلوباز عبایی

وی افزود: نمی‌توان به‌راحتی تولید این‌گونه البسه را غیرقانونی دانست چون اساساً کمیته یا سازمانی مسئولیت تعیین مصادیق آن را بر عهده ندارد. خوشبختانه ناجا برخوردهایی را در این خصوص انجام می‌دهند که با گسترش سطح این‌گونه پوشش‌ها در جامعه پیگیری‌اش تنها از دست ناجا خارج است.

 

رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان پوشاک مشهد خاطرنشان کرد: همه باهم باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا فرهنگ‌سازی، طراحی مدل و لباس، حمایت از تولیدکننده و... را به انجام رسانیم.

 

مانتوی جلوباز

فروشگاهی در مشهد- یکی از کارگاه تولیدی این مانتوها در خیابان ایثار طلاب قرار دارد

 

 

80درصد پوشاک مشهد در کارگاه‌های غیرمجاز تولید می‌شود

مرادی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد نیز با اشاره به اینکه حدود80درصد این نوع البسه در مشهد از طریق کارگاه‌های غیرمجاز تولید می‌شود، گفت: این کارگاه‌ها با ورود مدهای جدید از جمهوری، هفت‌تیر، زعفرانیه و ولیعصر تهران الگو می‌گیرند و سریعا آن‌ها را با کمترین هزینه می‌دوزند.

 

وی افزود: این تولیدی‌ها تحت نظارت ما نیستند و در حالی است که شب و روز مشغول به کارند و در صورت برخورد اداره اماکن سریعاً مکان خود را جابه‌جا می‌کنند. این اتحادیه با20بازرس ویژه به‌صورت غیر محسوس مشغول به نظارت است و در این موضوع خاص که شما پیگیری می‌کنید، در اسرع وقت نسبت به پلمب آن کارگاه خاص اقدام خواهد شد.

 

مرادی خاطرنشان کرد: مشکل اساسی در فرهنگ خانواده‌هاست. وقتی تقاضا از سوی مردم زیاد می‌شود طبیعتاً تولیدکننده زیر پله‌ای هم به دنبال سودآوری است و اقدام به تولید آن می‌کند.

 

*   *   *

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که در پرداخت به ماجرای پوشش مردم باید شبکه‌ای و دستگاهی نگریست و نگاه صفر و یک به عوامل ایجاد این ناهنجاری باعث ذبح شدن و بی‌نتیجه ماندن آن خواهد شد.

 

به نظر می‌رسد در موضوع «مدیریت و نظارت بر تولید پوشاک و لباس» در کشور عوامل زیر در ایجاد ناهنجاری‌ها نقش داشته باشند:

 

  • عدم وجود قوانین مدون و مشخص ( قانون مد و لباس مصوب سال85 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد)
  • عدم وجود نهاد تفسیرکننده قانون و تعیین مصادیق پوشاک نامتعارف
  • عدم شناسایی و برخورد با کارگاه‌های غیرمجاز تولید البسه و پوشاک که باقیمت اندک پوشاک بی‌کیفیت و هنجارشکن تولید می‌کنند.
  • حجم گسترده واردات رسمی و غیررسمی پوشاک
  • کم‌توجه‌ی به فعالان و رشته طراحی لباس در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز
  • عدم‌حمایت مناسب از الگوهای گلخانه‌ای تولید البسه و پوشاک مناسب
  • کم‌توجه‌ی رسانه‌ها به ترویج البسه ایرانی-اسلامی

کلمات کلیدی

  • 1 0

    سلام متاسفانه همه درد را میشناسند درمان را هم میشناسند ولی موانع برسر راه علاقمندان به رشته پوشاک همت وپشتیبانی میخواهد پشتیبانی مسولین که بعضی ازانها خود را بخواب زده اند راه کارهای زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد ولی همت وجود ندارد همه ه چیزدر دست عده ای سود جو که بفکر منافع خود هستند ونه فرهنگ را میشناسند ونه میخواهند بشناسند قرار دارد

ارسال نظر

تریبون